Home page link.
Svenska Engelska
PR-strategier som lyckats! Peter Hammarbäck på Spoon listar sina favoriter just nu.

3 smarta PR-kampanjer att inspireras av

En bra PR-kampanj sträcker sig inte girigt efter din plånbok – den ber om en stunds uppmärksamhet. När vi bombarderas med hundratals reklambudskap om dagen är PR ett effektivt sätt att få människor att sänka garden och lyssna på ert budskap. Här är tre exempel som Spoons PR-strateg Peter Hammarbäck inspireras av just nu.

Publicerad

27 september 2023

Enligt uppskattningar nås en vanlig människa i västvärlden idag av mellan 500 och 10 000 annonser – varje dag. Inte undra på att en tredjedel av alla internetanvändare använder någon form av adblocker. En viktig skillnad mellan PR och reklam är att PR sällan ber dig köpa något – den ber dig att lyssna och ta ställning till ett budskap.

När adblockers och reklamtrötthet blivit reella faktorer att ta in i kommunikationsplaneringen finns anledning att fundera på om reklam alltid är den bästa vägen, eller om er nästa kampanj borde plocka upp ett annat verktyg ur lådan? (Ja, jag menar “PR-verktyget” men känner att metaforen inte höll 100%). Här är tre kampanjer jag inspireras av där varumärken startat eller förstärkt viktiga konversationer med hjälp av PR.

 

Penguin Random House’s obrännbara bok

2022 lät bokförlaget Penguin Random House ta fram en specialutgåva av Margaret Atwoods dystopiska roman The Handmaid’s Tale. Boken tillverkades av ett flamsäkert aluminiummaterial i en upplaga av 1 exemplar. De skapade “The Unburnable Book” som en kommentar till en samtid där politiker och agitatorer vill förbjuda böcker – ja till och med elda upp dem. I den tillhörande kampanjfilmen ses författaren Atwood herself ladda en eldkastare och göra sitt bästa för att förvandla boken till aska. Självklart misslyckas hon.

Den obrännbara boken auktionerades ut på Sothebys och de 1,3 miljoner kronorna skänktes oavkortat till PEN America, som arbetar för yttrandefrihet.  

Vad vi lär oss: Driv saker till sin spets för att få fram din poäng. Prata om något som är bredare än din produkt. Och om du får chansen att ha Margaret Atwood och en eldkastare i en kampanjfilm – ta den.

gymshark_deload PR-kampanj

Gymshark Deload – ett viktigt budskap

Vi ser ett foto där ett par muskliga armar lyfter en skivstång. Klassisk gymbild. Men på järnvikternas sidor finns ett budskap: TBH I JUST FEEL REALLY LONELY. Gymshark har identifierat kampen mot mental ohälsa som sin ‘cause’, och kopplingen till det egna varumärket är uppenbar. Träning kan dels motverka mental ohälsa, dels påverkas vi negativt av omöjliga kroppsideal och jämförelser. Gymshark har hittat en underbar kommunikativ sweetspot att jobba i och gör det i allt från eget innehåll till event, reklam och PR under samma paraply: Gymshark Deload.

Vad vi lär oss: För att bygga trovärdighet bör ni hitta en ‘cause’ som överlappar, eller åtminstone angränsar till, företagets grundverksamhet. Exempel på motsatsen: När Leonardo DiCaprio vill rädda tigrar i världens djungler. Ingenting i Leos smokingklädda, dry martini-indränkta personliga varumärke resonerar i djurrätt eller miljöfrågor.

Jättehöga bänkar i Köpenhamn

Danska TV2 lät bygga 15 väldigt märkliga bänkar som sattes upp i parker och vid kajer i Köpenhamn för att rikta fokus mot kommande klimatförändringar. Bänkarnas ben var en knapp meter högre än vanligt och på en kopparplakett kunde människor läsa:

“Översvämningar kommer att bli en del av vår vardag om vi inte agerar för klimatet. Enligt den senaste Un Climate Report kommer havsnivåerna att stiga upp till 1 meter år 2100 om den globala uppvärmningen fortsätter”. PR-aktiviteten fick stort genomslag i såväl inhemska som internationella medier.

Vad vi lär oss:  Show, don’t tell är en viktig regel inom berättarkonsten. Bänkarna är ett elegant sätt att jobba med show, don’t tell-taktiken för att verkligen göra intryck, där alternativet till exempel hade kunnat vara en affischkampanj med copyn “SNART ÄR VATTENNIVÅN EN METER HÖGRE”. Framför en av de abnormt höga bänkarna får vi istället föreställa oss vattennivån stiga i vår favoritpark i Köpenhamn och tänka oss konsekvenserna av den globala uppvärmningen i våra liv.

 

Vad har de gemensamt? Våga sticka ut hakan, var tydlig med budskapet och… om du får chansen att använda Margaret Atwood och en eldkastare – ta den. 

Vill du prata PR? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Peter-Hammarback-bw-600x664-2.png

Peter Hammarbäck

PR-strateg

peter.hammarback@spoon.se +46 70 999 12 17

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook

Missa inga spaningar eller insikter – prenumerera på vårt nyhetsbrev!