Koncept, kampanj
Att återuppliva ett ikoniskt ölvarumärke handlar inte bara om att återställa dess forna glans – det handlar om att göra det relevant för en ny generation. För Falcon, en klassiker inom svensk dryckeskultur, låg utmaningen i att återknyta kontakten med dagens konsumenter utan att tappa kopplingen till sitt arv.
Avkoppling är din stund att logga ut, fly vardagens krav och njuta av det som gör dig lycklig. Och ibland är det allra bästa sättet att förhöja den frihetskänslan – att ha en iskall öl i handen. För att blåsa nytt liv i Falcons varumärke behövde vi ta fasta på något tidlöst – en känsla som går bortom trender och som berör människor i alla åldrar.
Med konceptet Fri som en Falcon ville vi skapa en distinkt reklamvärld genom att utveckla unika varumärkeselement för Falcon. Grunden var att förstärka känslan av frihet – i kombination med himlen och den svävande varelse som lever där uppe: falken.
För att ge konceptet liv lanserade vi en kampanj som fångade de där vackra ögonblicken av frihet. Kampanjfilmen innehåller musik av stjärnskottet Orkid, som spelade in en ny version av låten Vingar. Ett ikoniskt varumärke tillsammans med en ikonisk låt – båda tolkade på nytt för en ny tid.
Kampanjen gav positiva resultat redan under första kvartalet och drev på tillväxt i volym. Den visade sig också vara mycket effektiv, med stark synlighet i förhållande till medieinvesteringen.
Varumärkesigenkänningen var exceptionellt hög – 79 procent bland de som exponerades för annonserna – vilket visar på effektiv användning av varumärkets signaler och minskat tapp till konkurrenter.
Kampanjens annonser rankades dessutom bland de 5 procent mest framgångsrika i Sverige efter lansering (Nepa).