Home page link.
Svenska Engelska

Print

Peabs prisvinnande klimatmagasin Vägskäl

Spoon har skapat Peabs prisvinnande magasin Vägskäl.

Magasin, microsajt & SoMe-kampanj

Byggföretaget Peab kom till Spoon med en vision: Hur visar vi att vi är branschledande inom samhällsansvar, utan att säga att vi är det? Svaret blev det prisvinnande klimatmagasinet Vägskäl.

Bakgrund:

Riksdagen har beslutat att Sverige ska ha ett netto nollutsläpp senast år 2045. Detta sker medan Sverige växer. Hus behöver byggas. Vägar och järnvägar behöver anläggas och renoveras. Vi behöver bygga vårt växande samhälle – samtidigt som vi minskar vårt klimatavtryck. Detta ville Peab berätta om för kunder, politiker och medarbetare.

Utmaning:

Show, don’t tell. En klassisk sägning och en ledstjärna för många kommunikatörer. Men som så ofta är det som är lätt i teorin desto svårare att genomföra i praktiken. Parallellt med detta behövde Spoon hitta ett lagom optimistiskt tilltal i denna ödesfråga.

Vägskäl blev precis det vi hoppades på – ett effektfullt verktyg för att starta en dialog om vikten av att hela branschen arbetar med klimatfrågan tillsammans.

– Kerstin Danasten, presschef på Peab

Lösning:

Svaret blev Vägskäl, ett hundra sidor tjockt klimatmagasin med rubriken “68 initiativ för en bättre morgondag”. Dessa initiativ var inte bara Peabs. Magasinet kompletterades med en mikrosajt och poster i sociala medier för att nå maximal effekt i målgruppen.

Resultat:

Kvalitet lönar sig. Vägskäl nominerades till Svenska Designpriset i klassen Redaktionell kundtidning och vann guld i Publishingpriset i kategorin Kundtidningar B2B. Motiveringen: “För hög visuell kvalitet i en rolig och välgjord kundtidning som andas optimism”.

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Fredrik-Arvidsson-bw-600x664-1.png

Fredrik Arvidsson

Client Director

fredrik.arvidsson@spoon.se +46 70 497 43 11

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook