Home page link.
Svenska Engelska

Videoproduktion

Brobyggarna - när Hisingsbron blev tv-kändis

"Brobyggarna" – en webb-tv-serie med miljonpublik

Hur får man byggandet av den nya bron över till Hisingen att engagera göteborgarna? Webb-serien “Brobyggarna” förde projektet från älven till skärmen – och till invånarnas hjärtan. 

Bakgrund

Den gamla bron mellan Göteborg och Hisingen (Sveriges 5:e största ö), Götaälvbron, invigdes 1939 och blev en viktig länk för boende och företag i området. Bron dömdes senare ut och beslut fattades att riva bron och ersätta den med en ny, Hisingsbron. Den skulle stå färdig lagom till Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Bygget tog cirka 5 år. Spoon fick i uppdrag att hjälpa Göteborgs stad att skildra rivningen av den gamla bron och byggandet av den nya.

 

 

Utmaning

Göteborgs stad ville understryka att den nya Hisingsbron inte bara är ett nytt sätt att korsa Göta Älv på. Deras vision var att bron kopplar samman människor på båda sidor – på fler än ett sätt. Bron skulle bli ett nytt landmärke som formade om Göteborgs stadsbild. Den komplexa byggprocessen har påverkat Göteborgs invånare stort med stängda vägar och långsammare trafik.

Vårt uppdrag var att skapa kännedom och förståelse för processen bland stadens invånare, men även att få alla inblandade att känna stolthet över projektet. Målet var att skapa underhållande men också utbildande innehåll och nå ut till så många människor som möjligt.

Lösning

Vi ville skapa pågående, engagerande content som visade byggprocessen och människorna kring den, så vi valde formatet webb-tv och döpte serien till “Brobyggarna”. Byggprocessen i sig är intressant, kanske framförallt för att det bor många ingenjörer i Göteborg. Däremot behövde vi engagera allmänheten och för att göra det inkorporerade vi ett mänskligt element i serien där vi följde de som deltog i arbetet med bron.

I ”Brobyggarna” följer vi entusiasterna som bygger bron, och under tolv avsnitt får tittarna hänga med i byggprocessen i kronologisk ordning. I varje avsnitt tacklar man en ny utmaning eller händelse, hela vägen fram till öppningsceremonin i september 2021. Ett extraavsnitt producerades också där fokus låg på att visa hur nedmonteringen av den gamla Götaälvbron gick till.

Genom att man fick följa några karaktärer i serien som var direkt involverade i arbetet kunde vi skapa igenkänning hos tittarna. Det gjorde att de fick se många av de olika discipliner som krävs för att bygga en bro av den här typen. Varje avsnitt är tre till fyra minuter långt och publicerades på brons officiella hemsida hisingsbron.se och i Göteborgs stads sociala mediekanaler. Korta versioner av avsnitten optimiserades också för Facebook och Instagram. 

Resultat

Filmerna sponsrades på YouTube och Facebook eftersom vi ville nå människor som pendlar med bil inom en timmas avstånd från Göteborg. 40 procent av målgruppen som fick upp en film i sina flöden började titta på den. Totalt har filmerna över 3 miljoner visningar med nästan 300 000 treminutersvisningar.

När det kommer till att få folk att sluta scrolla och faktiskt titta på en tre minuter lång film krävs egentligen bara en sak – relevant innehåll. Totalt har 18 000 timmar – eller två år! – av ”Brobyggarna” konsumerats hittills. Jämför man med den tuffa konkurrensen på Göteborg stads Facebook-sida har avsnitten av ”Brobyggarna” varit det mest engagerande – och tredje mest engagerande – innehållet under hela 2020. Det har dessutom lett till nästan 28 000 besök på landningssidan. 

Brobyggarna, en webb-serie om byggande av nya Hisingsbron. Gjord av kommunikationsbyrån Spoon. Hisingsbron - Brobyggarna skapad av kommunikationsbyrån Spoon

Resultat

Visningar

0

3-minutersvisningar

0

Besök till webbsidan

0

“Vi har tagit emot mycket positiva reaktioner på "Brobyggarna" och även noterat mycket engagemang i Göteborg stads sociala kanaler. Konkurrensen mellan de stora mängderna innehåll som faktiskt finns där är stor, vilket bara gör mig ännu gladare att "Brobyggarna" lyckats engagera och skapa ett så pass stort intresse. Jag har dessutom hört från kollegor att "Brobyggarna" gjort dem extra stolta att vara en del av ett så stort, komplext och framgångsrikt projekt.”

– Charlotte Falke, kommunikationschef, Hisingsbron

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/agneta.jpg

Agneta Löfgren

Client Director

agneta.lofgren@spoon.se +46 76 525 19 67

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook

Vill du också skapa en webbserie? Låt oss prata ihop oss!

Kontakta oss