Home page link.
Svenska Engelska

Kampanj för SOS Alarm

Tack för att du inte ringer 112 (i onödan)

Tack till dig som inte ringer 112 i onödan

Varje år tar 112 emot omkring en miljon felaktiga samtal. Detta tar tid från den som verkligen behöver hjälp. Hur kan vi förmå svenskarna att inte ringa 112 i onödan? Den frågeställningen tog vi med oss in i kampanjen – som blev en succé. 

Utmaning: Minska trycket på 112

En sekund kan vara skillnaden mellan liv och död. Därför har SOS Alarm ett pågående behov av att påminna svenska folket om att bara ringa 112 i en faktisk nödsituation. Spoons uppdrag är att hjälpa SOS Alarm att öka medvetenheten kring nödnumret och när du ska ringa 112.

Insikt:

Trots hög andel felringingar gick de felaktiga samtalen faktiskt ner under 2022, men under sommaren går svarstiderna upp. Många ringer dessutom 112 av väldigt märkliga anledningar och i tidigare kampanjer har vi fokuserat på negativa budskap, inte sällan med pekpinnar. 

Vad säger kunden?

”Vi är otroligt nöjda över resultatet den här kampanjen har gett. Vi vet att den här typen av kommunikation alltid engagerar, men den här volymen har vi sällan sett på kampanjer vi gjort tidigare. Kampanjen har också gjort stort intryck internt bland våra medarbetare, vilket för oss nästan är ännu viktigare.”

– Jenny Friberg, Inhousebyråledare SOS Alarm

Lösning:

En positiv kampanj med ett seriöst budskap. På ett lekfullt sätt hyllade vi den som inte ringer SOS Alarm av fel anledning. Samtal från verkligheten porträtterades av en stolt och glad person. Addera konfetti och festen var ett faktum. Utöver kampanjfilmerna producerade vi en ren informationspost med Sveriges viktigaste nummer. SOS Alarm skapade också en landningssida där man kunde läsa mer om Sveriges viktiga nummer.

Resultat:

Kampanjen gick i Youtube, Meta, i Aftonbladets tryckta sommarbilaga samt på bildskärmar i Ica-butiker runtom i Sverige. Målen sattes upp med hänsyn till tidigare kampanjers resultat och överstegs vida. Till exempel var målet att stillbilden med Sveriges viktigaste nummer skulle delas 250 gånger. Redan första dygnet hade bilden 267 delningar. 

Resultat i sociala medier:

Exponeringar (Meta & Youtube)

0

Delningar (Meta)

0

Reaktioner (Meta)

0

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Meryem-Can-BW-600x664-1.png

Meryem Can Bolin

Client Director

meryem.can@spoon.se +46 76 045 63 04

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook