TYA
TYA är Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd. En av deras viktigaste frågor är kompetensförsörjning och att locka unga personer till transportbranschen. Utmaningen delas av många andra branscher i Sverige vilket gör att ett koncept som sticker ut och kan nå många olika målgrupper i flera olika kanaler, har varit extra viktigt. Spoon hjälper TYA att kommunicera brett över flera olika kanaler och arbetar med strategi, produktion och distribution inom både PR och SoMe.
Målet är att hjälpa TYA att få fler svenskar att vilja jobba inom transportbranschen. Men också att öka kännedomen om TYA, om arbetsmiljö och öka fortbildningen i branschen. Detta gör vi på olika sätt genom att nå ut till ungdomar som ska söka till gymnasiet och att även nå ut till potentiella yrkesväxlare. Vi hjälper också till att påverka politiker, studie- och yrkesvägledare och Arbetsförmedlingen.
"Spoon har hjälpt oss arbeta smart, brett och långsiktigt, vilket skapat resultat inom både PR och sociala medier."
– Åsa Nordstrand: Chef för Kommunikation samt Projekt och utveckling
Vi hjälper dem att skapa koncept och rådgiver i strategiska kommunikationsfrågor.
Vi hjälper TYA att få ut viktiga nyheter kring deras verksamhet och fick nyligen ut över 75 mediepubliceringar bland annat i Ekot, Aktuellt och Rapport.
Vi har skapat en SoMe-strategi, produktion av innehåll och distribution till Meta, Snapchat, Youtube och TikTok: över fyra miljoner har tagit del av vårt material senaste året.
Vi hjälper TYA med rapporter, utbildningsmaterial, broschyrer och andra trycksaker, liksom digitala lösningar.
Vi producerar video för deras e-learning och sociala medier, tex en vlogg på Youtube. Dessutom producerar vi en podd som lyfter branschfrågor.
Vi producerar regelbundet olika artiklar, videos och grafik för TYAs sajt ofta kopplat till olika kampanjer.