Hur når man ut i en föränderlig värld? Vi tror inte att det handlar om att skrika högst. Vi tror att den starkaste rösten är den som känns äkta. Det är en förklaring till att många kunder stannar hos oss år efter år – till och med i decennier. Idag är vi fler än 130 medarbetare över hela Norden och i England som brinner för att våra kunder ska nå ut, men också in.
Grundades
0
Antal medarbetare
0
Antal kontor
0
Alla bär vi på en historia. Vi är extra stolta över vår: redaktionell expertis sedan 1998. Spoon grundades i Stockholm av Melker Forssén, Anders Ribba och Håkan Johansson. Då var kundtidningar den viktigaste kanalen och vi hade visionen att skapa kundtidningar som hade “newsstand value”.
Under åren växte företaget från fem anställda till närmare 150 och i takt med att nya kanaler kom till utvecklades Spoons erbjudande. Vi var tidiga med att lansera begreppet content marketing i Sverige och 2014 förvärvade vi konkurrenten Tidningskompaniet. Det sammanslagna bolaget blev ett av de största – och mest prisbelönta – kommunikationsbolagen i landet.
Vårt journalistiska arv har gett oss ett försprång när det kommer till att forma de välberättade, autentiska historier som fortfarande är kärnan av Spoon. Och det som, enligt oss, fortsätter att föra varumärken och människor närmare varandra.
Vi tror att stor tillit skapar stora idéer. Med det menar vi tillit till oss själva, till varandra och till våra kunder. På en stadig grogrund kan kreativiteten växa. Det är också där modet kommer in: modet att stå upp för vad vi tror på, gå utanför komfortzonen, och utmana våra kunder att göra detsamma. Allt för att nå de bästa resultaten. Men det kräver också ödmjukhet, nyfikenhet och ett konstant lärande. Vi ser varje utmaning som en möjlighet till succé – en succé vi delar med våra kunder.
Spoon har kontor i Stockholm och Göteborg. Vi finns även utanför landets gränser: Oslo, Tromsö och London. Spoon är en del av byrågruppen PPP, People People People, som ger oss direkt tillgång till flera byråer med unika kompetenser. Grundarna Melker Forssén och Anders Ribba arbetar fortsatt inom Spoon och PPP.
Spoon är en strategisk och kreativ kommunikationsbyrå. Men det är inte allt. Bakom det vi levererar finns också ett helt fantastiskt gäng med människor som lyfter och hejar på varandra och våra kunder. Jag slutar aldrig att imponeras, och det gör rollen som Spoons koncernchef till ett stort privilegium.
Vill du lära känna oss bättre? Hör gärna av dig till mig! /Marte Ramborg
Äkta äkta storytelling är vår grej. Därför är vi extra noga när vi jobbar med generativ AI. Verktygen har svagheter. Med partiskhet, fördomar, att skilja sanning från lögn, källkritik, upphovsrätt och annat som är viktigt i vår bransch. Vi som användare bär ansvaret för att det vi får ut är etiskt försvarbart. Våra AI-riktlinjer ett första steg, och vi jobbar nyfiket och medvetet för att ta vara på verktygens möjligheter utan att ge avkall på etik.