Kampanj i sociala medier
Hur kan vi få ungdomar att vilja jobba med geodata – något de knappt har hört talas om? Genom smart distribution i sociala kanaler och roligt innehåll hjälpte vi den unga målgruppen att sluta gissa.
Geoforum är en intresseorganisation som arbetar för att öka användandet av geodata i Sverige, vilket behövs för att lösa flera av våra stora samhällsutmaningar. Men att få in ny talang i branschen är en utmaning – söktrycket till utbildningarna har varit lågt. En anledning är sannolikt att många inte vet vad geodata är.
Med hela geodatabranschen i ryggen ville Geoforum öka unga vuxnas kännedom och förståelse för vad geodata är och väcka intresse för att utbilda sig inom området.
För att få fler unga vuxna intresserade av geodatabranschen behövde vi få dem att förstå vad geodata är, och vilka möjligheter en karriär inom ämnet innebär. Samtidigt behövde vi göra det på ett sätt som var enkelt att ta till sig och som passade den typ av innehåll som målgruppen ofta tar del av i sociala kanaler.
En viktig insikt var att geodata behövde ompositioneras som ett spännande, högaktuellt och kul område.
Eftersom geodata används för att fatta bättre beslut – och för att förstärka känslan av en framtidsbransch – tog vi fram budskapet ”Sluta gissa – svaret finns i geodata”. Ett dubbeltydigt budskap som dels kommunicerar att geodata är en del av lösningen på framtidens samhällsutmaningar, dels att målgruppen kan sluta fundera på vad de ska studera till – eftersom geodata är svaret.
För att nå målgruppen bestämde vi oss för att låta de sociala plattformarna sätta ramarna för innehållet. I det här fallet: TikTok, Snapchat och Meta. Utifrån det skapade vi så kallade ”fun facts”-filmer och filmer som går ut på att gissa vad någon jobbar med.
Genom att låta unga studenter prata om ämnet skapade vi en identifikation till andra i målgruppen. Med hjälp av spännande vinklar om ämnet (”Vad är det för likhet mellan Göteborg och Fortnite?”), och ett grafiskt manér som både känns ungt, lekfullt och futuristiskt, kunde vi förstärka känslan av en högaktuell framtidsbransch.
Under kampanjperioden på ungefär två månader låg fokus först på räckvidd, därefter på trafik. Totalt nåddes över 1,5 miljoner unika konton, varav över 700 000 människor valde att titta på minst halva filmerna.
Vi såg ett högt engagemang för innehållet, inte minst på TikTok där filmerna fick över 6 000 likes och nästan 300 kommentarer. Cost per view (CPV) och cost per mille (CPM) låg långt under TikToks egna estimat – ett tydligt tecken på att vi prickat rätt i känsla och tonalitet. Målgruppen gillade Geoforums filmer – det är vi glada för!
Exponeringar
0
Likes
0
Kommentarer
0
“Spoon har med fingertoppskänsla och stor kreativ höjd levererat en kampanj som väckt stort intresse och engagemang i sociala medier. Samarbetet har fungerat smidigt hela vägen och vi är väldigt nöjda med leveransen!”
– Linn Norén, kommunikationschef, Geoforum Sverige