Home page link.
Svenska Engelska

Social medie kampanj

Mukbang + Blue Dragon = succé på SoMe

Mat på sociala medier – en trång sektor

Med sin nya grafiska identitet ville Blue Dragon stärka sin varumärkeskännedom i sociala kanaler. Men hur kan man som matvarumärke fånga uppmärksamhet och särskilja sig bland tusentals receptfilmer på TikTok och Instagram, samtidigt som man visar upp god och lättlagad mat? 

Utmaning

Blue Dragon har länge varit det självklara valet i den asiatiska avdelningen hos din lokala livsmedelsbutik. Deras vision är att alla ska kunna laga asiatisk mat hemma, enkelt och med äkta smaker. Spoons uppdrag var att skapa en kampanj på sociala medier som skulle höja varumärkeskännedomen och lansera Blue Dragons nya visuella identitet på den svenska marknaden.

Insikt

Under lågkonjunktur och inflation väljer fler att äta hemma istället för på restaurang. Vi ser också att allt matrelaterat innehåll på sociala medier ser likadant ut, där fokus ligger på att laga maten istället för att äta den. Vi ville därför skapa en kampanj som visade hur härligt det är att äta Blue Dragons produkter i hemmets trygga vrå – där bordsskick, silverbestick och servetten i knät inte är ett tvång.

Lösning

Svaret hittade vi i konceptet “Ät på ditt sätt”, inspirerat av mukbangtrenden. Vi skapade tre filmer med några av Blue Dragons viktigaste produkter där fullt fokus låg på att “goffa” mat. Med konceptet ville vi fånga tittarnas uppmärksamhet och förmedla den tillfredsställande och smakrika känslan som mat lagad med Blue Dragons produkter ger. Vi valde att göra det ingen annan gör – låta mottagaren komma närmare känslan av att smaka på maten. 

För att maximera räckvidden och engagemanget under kampanjen valde vi även att samarbeta med matprofiler som tidigare har visat ett intresse för Blue Dragons produkter och vars målgrupp matchar Blue Dragons.

Resultat

Influencersamarbetet med TikTokaren Nikodemus Drömer och Instagramprofilen Gabriella Skog överträffade alla förväntningar med totalt 24 763 st likes, 3 683 st sparade inlägg och 798 st delningar.

Totalt nådde kampanjen 7 485 695 exponeringar (annonser på Meta och Tiktok) och den unika räckvidden var 922 838 på Meta och 546 598 på TikTok.

"Spoon förstod verkligen vårt behov av att skapa ett koncept som inte bara skulle få Blue Dragon att sticka ut – utan även ge varumärket en modern känsla. Det är så kul att jobba med en byrå som vågar utmana och ser till att leverera både i utförande och resultat."

– Camilla Wallén, Product Manager Blue Dragon

Vill du veta mer? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Johanna-Dahlin-BW-600x664-1.png

Johanna Kempe

Client Director

johanna.kempe@spoon.se +46 72 361 16 60

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook