Home page link.
Svenska Engelska

Kampanj

Lyckad rekrytering av nya läkare

Så fick Region Halland fler läkare

När flera av Sveriges regioner införde hyrläkarstopp i början av 2024 befarade många en bemanningskris. Receptet för Region Halland blev en smart och varm kampanj där läkarnas egna tankar om ett bra jobb stod i fokus.

Utmaning

Som i så många andra regioner införde Vårdcentralen Halland ett hyrläkarstopp med start den 1 februari 2024. Modellen att anställa hyrläkare hade blivit alldeles för kostsam och man siktade nu på en bemanning utan inhyrd personal.

Detta innebar ett problem: nya läkare behövde rekryteras för att fylla luckorna. Hur skulle Region Halland kunna skapa intresse för en fast anställning, i tider då många konkurrerar om duktiga allmänläkare?

Insikt

Vad är det i yrket som får allmänläkare att välja en fast anställning istället för en tillvaro som hyrläkare? Och hur gör egentligen läkare när de söker en ny tjänst? Vi vände oss direkt till målgruppen för att få svaren.

Budskapen var tydliga: teamkänsla på jobbet med kollegorna och möjligheten till kontinuitet i patientmöten ligger högt på allmänläkarnas önskelista. Och nyfiken på en ny anställning blir man genom att bli tipsad av kollegor med koll på läget.

Lösning

Med insikten att läkare ofta är för luttrade för att köpa tydliga reklambudskap, valde vi att satsa på autentiskt innehåll. Vi filmade två läkare anställda vid Region Halland som verkligen gillade sitt jobb, Lukas och Frida. De fick prata om det som låg dem varmt om hjärtat på jobbet.

Filmerna och annonserna distribuerade vi sedan i de kanaler som läkarna själva rekommenderade: LinkedIn, Facebook och Läkartidningen.

Resultat

På en arbetsmarknad där läkare är mycket eftertraktade, och där intresseanmälningar från allmänläkare hör till ovanligheterna, fick kampanjen ett smått sensationellt resultat: fler än tio läkare kontaktade Närsjukvården i Halland med en intresseanmälan om att bli anställd.

Totalt resulterade kampanjen i 3 737 visningar på karriärsidan, genererade från klick på annons i sociala medier.

 

"Närsjukvården har fått fantastiska resultat på läkarkampanjen! På tolv dagar har kampanjen genererat ansökningar från sex specialister i allmänmedicin, fyra ST-läkare, en annan specialisering som vill läsa till specialist i allmänmedicin och ett par underläkare. Helt otroligt resultat och så härligt att höra verksamhetens reaktioner! Alla som vi mött har bara haft fina saker att säga.”

– Johanna Hellén, kommunikationsstrateg, Närsjukvården Halland

Vill du veta mer? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Helena-Freden-BW-600x664-1.png

Helena Kämpfe Fredén

Strategy Lead

helena.freden@spoon.se +46 76 526 48 45

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook