Home page link.
Svenska Engelska

Employer branding

Lyckad employer branding-kampanj för Kanthal

employer brandning kampanj som fungerar

Konsten att locka framtidens ingenjörer

Industribolaget Kanthal strävar alltid efter att nå framtidens ingenjörer och vill visa upp hur livet på företaget ser ut, från insidan. Genom att utnyttja LinkedIn som kanal på ett strategiskt sätt och med engagerande innehåll prickade de rätt.

Utmaning

Det råder konkurrens om erfarna ingenjörer och en utmaning för flera industriföretag, däribland svenska Kanthal, är att synliggöra hur de sticker ut som arbetsgivare.

Utan att ha en etablerad karriärsida på LinkedIn, ville de lansera sitt nya arbetsgivarvarumärke med en kampanj för att positionera sig bland ingenjörer i utvalda områden i Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA.

Insikt

Som arbetsgivare är det lätt att förlita sig på fina byggnader och coola labb. Det är också lätt att gömma sig bakom innovation och spjutspetsteknik. Men är det verkligen det som får oss att älska vårt arbete? Även om ett varumärke kommunicerar sina fördelar som arbetsplats, så har människor starkare kopplingar till känslor som igenkänning, kvalitet och ambitioner.

Lösning

Vi skapade ett kampanjkoncept som handlade om hur det är insidan som räknas. Vi lyfte på ridån, och visade upp hur livet är bakom den högteknologiska ytan som de flesta annars möter i branschen. Genom att avslöja personligheter, drivkrafter och drömmar hos de briljanta människorna bakom företaget för vi målgruppen närmre Kanthal – både som varumärke och som team.

Då många potentiella talanger befinner sig på LinkedIn var det vår plattform för annonser. Vi skapade innehåll som länkade besökarna vidare till såväl kanthal.com som till LinkedIn-fliken Life. Helhetsintrycket blir en inblick i arbetet såväl som i fikarummen och varvas med ingående personliga medarbetarporträtt – nära Kanthals arbetsgivarvarumärke och jobbannonser.

Resultat

Kampanjen optimerades baserat på de bäst presterande annonserna, vilket ledde till avaktivering av underpresterande annonser. Vår viktigaste resultatindikator (KPI) för annonserna var antalet videovisningar – ett resultat som landade på 185% över estimat.

Även visningsfrekvensen låg högt över industristandard – 51% i Mälardalen och Frankfurt Rhein-Main samt 67% i Perth och Concord.

Spoon har på ett inkännande, kunnigt och professionellt sätt varit en partner i arbetet med att formulera vårt arbetsgivarvarumärke. Med arbetsgivarvarumärket som grund har de på ett innovativt sätt, i text samt rörligt format, bidragit till att förmedla den känsla som Kanthals medarbetare runt om i världen vittnar om är en anledning till varför de väljer oss som arbetsgivare.

– Linda Johansson – Vice President and Head of HR Kanthal Division

Siffror från kampanjperioden

Exponeringar

0

Videovisningar

0

Klick till landningssida

0

Vill du veta mer?

Så lyckades employer branding-kampanjen på LinkedIn

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook