Home page link.
Svenska Engelska

Kampanj

Halland lockade över danskarna

De for upp över bron

Alldeles för få danskar väljer att turista i Halland. Det ville Visit Halland råda bot på. Kan vi med smart paketering få fler att åka över bron till den västsvenska pärlan? 

Utmaning:

Norrmännen kommer till Halland. Nederlänningarna också. Men danskarna stannar i Småland och Skåne. Kännedomen om Halland som turistmål är låg i Danmark, trots att det bara krävs ett par timmar med bil för att ta sig dit. Hur kan vi få fler danskar att besöka Halland?

Insikt:

Många ställen i Halland är bra på att kommunicera mot sina målgrupper var för sig. Men ingen reser till ett annat land för en (1) bra upplevelse – det krävs mer än ett bra hotell eller restaurang för att locka över danskarna till Halland. Vi behöver jobba med paketering.

Också: När vi kommunicerar måste vi passa på att banka in ett viktigt huvudbudskap: Halland är bara två timmar från Danmark.

Lösning:

Genom att tillsammans med Visit Halland paketera smart mot olika målgrupper kunde vi visa att Halland har allt man behöver för en bra resa. Visit Halland, tillsammans med kommunerna och aktörerna själva, satte ihop flera lockande vandringsleder, krogupplevelser, hotell, spaanläggningar och så vidare. Vi tog fram ett koncept och satte en smart distributionsplan på sociala medier (Meta, Pinterest och Outbrain). Huvudmålgrupp var Köpenhamn och Århus.

Resultat:

Både antal exponeringar och kostnad per klick (CPC) kom in betydligt bättre än estimerat. Men det resultat vi verkligen gläds åt är att antalet danska turister i Halland blev all time high i juli 2023 – en ökning med hela 63% jämfört med året innan.

Kontakta mig

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/PerJohnsson-bw.jpg

Per Johnsson

Client Director

per.johnsson@spoon.se +46 70 922 12 26

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook