Kampanj i sociala medier
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FHeader_netflix_Spoon-webb.jpg)
Att följa upp en succé är aldrig enkelt. För att lyfta säsong 2 av Squid Game behövde Netflix hjälp med att skapa innehåll för Meta och TikTok i Norden inför, under och efter lanseringen. Målet var att bygga upp en hype inför den nya säsongen och hålla i gång samtalet även efter premiären.
För att lyckas behövde vi ha örat mot marken och följa vad folk pratade om. Genom att följa dessa samtal kunde vi säkerställa att Netflix gav svenskar, danskar och norrmän lust att återvända till Squid Game-universumet. För att göra det på bästa sätt krävdes också ett nära samarbete med Netflix andra partnerbyråer för att maximera effekten i alla kanaler.
För att bygga upp en förväntan inför premiären skapade vi innehåll till sociala medier under ”events and stunts” i Köpenhamn och Stockholm. Vi såg till att producera innehåll baserat på dessa aktiviteter och målgruppernas beteenden på respektive plattform.
Efter premiären använde vi social listening och ett dedikerat team för att snabbt och reaktivt engagera oss i trendande ämnen. Det positionerade Netflix som den självklara källan i sociala medier för alla som inte kunde få nog av Squid Game 2 – och skapade en hype kring att serien var ett måste att se igen
Genom att skapa innehåll för rätt målgrupper på varje marknad, anpassat efter varje plattforms förutsättningar, lyckades vi hålla samtalet om serien vid liv. Vi lärde känna befintliga fandoms och byggde kulturell påverkan i sociala medier i Norden under kampanjen.
När säsong 2 lanserades stod det också klart att Squid Game nu var den tredje mest sedda serien på Netflix genom tiderna.
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FstinaB.jpg)