Home page link.
Svenska Engelska

Blogg

SEO-ångest no more – satsa på bra innehåll

Försök tänka långsiktigt när du skapar innehåll för SEO och som du vill ska prestera bra på webben. Fokusera inte för mycket på att knäcka månadens “kod” för att synas på Google. Då hamnar du in en katt-och-råtta-lek med Google som du aldrig kommer vinna. Bra och genomarbetat innehåll håller - oavsett vilka algoritmer Google ändrar.

Publicerad

17 februari 2023

Möt dina besökare

Var kärnfull och fokusera på att svara på besökarens sökintention när du skapar SEO-innehåll. Vad är motivet bakom en specifik sökning och vad förväntar sig hen att få se? Eller om vi ska vara riktigt ärliga: Vad tror Google att användaren vill ha? Här kan det vara nyttigt att identifiera samt skilja på innehållssökningar och kommersiella sökningar, dvs de som ligger väldigt nära köpavslut.

Vad söker folk på?

Gör din research och ta reda på vad folk söker på relaterat till din affär. Kolla om innehållet på din sajt matchar vad folk letar efter. Använder ni ens samma ord? Det här är en oerhört nyttig övning som ofta ger insikter som bär ett värde långt utanför SEO-arbetet. Vi kan nästan lova att du blir förvånad! Tänk också på att Googles algoritmer gärna lyfter ut delar av ett innehåll och visar upp det runtomkring det vanliga sökresultatet. Det kan till exempel vara en textpassage som svarar på en specifik fråga eller en lista eller foto. Formatering kan spela roll. Här finns en jättechans att synas en extra gång.

Följ upp och justera!

Arbetet är inte slut när du tryckt på publicera-knappen – det har bara börjat. Håll koll på dina viktigaste söktermer och se hur de rankar. Var inte rädd för att justera innehållet i efterhand. Följ upp igen och igen. Eftersom Google hela tiden ändrar spelreglerna så kan du aldrig luta dig tillbaka.

Rankar du ändå inte som du hoppats?

Då kan det vara en god idé att göra en Site Audit. Google tittar inte bara på innehåll utan också på hur en sajt fungerar rent tekniskt och vilken auktoritet den har på nätet. Ett exempel är hur andra sajter länkar till din sajt, så kallade backlinks.

Google fokuserar också mycket på olika värden som samlas under benämningen Page Experience. Här är det värt att undersöka en rapport i Search Console som heter Core Web Vitals. Där kan man se hur väl du presterar, i Googles ögon, på verkliga laddningstider, hur lång tid det tar innan man kan interagera eller om det finns slarvigt kodade element. Ibland kan det handla om saker som är osynliga för blotta ögat.

När tekniken är på plats kan innehållet verkligen flyga. Men det gäller att innehållet är av bra kvalitet, så klart. Hör av dig om du vill veta mer om hur vi arbetar med kvalitativt innehåll för sökmotorer.

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Hanna-Sjostrom-BW-600x664-1.png

Hannah Sjöström

Client Director

hannah.sjostrom@spoon.se +46 73 033 68 09

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook