Home page link.
Svenska Engelska
Så lyckas du med framgångsrik hållbarhetskommunikation.

Hållbarhetskommunikation – så ser du till att den blir framgångsrik

Har du koll på greenhushing och CSRD? Det finns definitivt fallgropar när det kommer till hållbarhetskommunikation – men det är inte skäl nog att strunta i att kommunicera.

Publicerad

12 september 2023

Det har hänt en del inom hållbarhetskommunikation på senare år. Nya begrepp och nya direktiv kommer till. Samtidigt hänger vissa grejer kvar, som detta med storytelling – den röda tråden – som lite bättre hjälper målgruppen att förstå vad företag faktiskt gör inom hållbarhet. Meryem Can Bolin har jobbat med hållbarhet och storytelling på Spoon i över tio år. Här delar hon med sig av sina insikter.

4 insikter för framgångsrik hållbarhetskommunikation

Förenkla det svåra

I dag är hållbarhetskommunikation mer än siffror i en lång rapport. Sätt din hållbarhetsdata i ett sammanhang och våga visa på komplexiteten i er verksamhet. Hjälp samtidigt dina målgrupper att se helheten av vad ni gör med hjälp av förklarande innehåll. Det är här storytelling kommer in och gör nytta. Hållbarhetskommunikation, och hållbarhetsrapporter i synnerhet, ska fungera som källor till pålitlig information. De ska även inspirera! Var inte rädd för att lyfta utmaningar och dela dem. Det kommer att skapa trovärdighet och en känsla av äkthet.

Upprepa ditt budskap

Hållbarhet handlar dels om innovation och utveckling, dels om uthållighet och att agera långsiktigt. Det påverkar även kommunikationen, som både behöver lyfta initiativ på kortare sikt och ha ett budskap som håller i ett längre perspektiv. Det finns företag som använder samma hållbarhetsbudskap år efter år utan att det blir uttjatat. Hemligheten? De har en förmåga att fylla budskapet med sitt bidrag till samhället på ett relevant och autentiskt sätt. Hållbar förändring tar tid, det gör även arbetet med att bygga in hållbarhet i företagets affär och kommunikation.

Husha inte

Efter greenwashing kommer greenhushing. Greenhushing innebär att företag undviker att prata om sina hållbarhetsmål av rädsla för att bli anklagade för greenwashing. Men att inte kommunicera om hållbarhet är helt enkelt fel taktik: dels kräver allt fler konsumenter transparens och autenticitet, dels behöver marknaden korrekt information om ert företag för att kunna ta beslut om till exempel investeringar. Ur ett medarbetarperspektiv är öppenhet därtill en hygienfaktor – företagets värderingar behöver vara tydliga och synka med medarbetarnas förväntningar.

CSRD bidrar till öppenhet

Det transparenta och autentiska har alltid varit viktigt i hållbarhetskommunikation. Med EUs nya direktiv CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) blir även öppenhet mycket viktigt. Företagen ska nu på ett ännu tydligare sätt beskriva hur de har nått sina hållbarhetsmål. Detta ska, precis som den finansiella datan, revideras. Företagen har alltså ögonen på sig och EUs syfte med det nya direktivet (som träder i kraft 2024) är att pusha företagen i sitt hållbarhetsarbete. Vinnarna blir de företag som lyckas använda hållbarhetsdata på ett smart sätt i sin kommunikation. För när det ställs högre krav på rapportering behöver berättelserna väga upp fakta. Det öppnar för ännu mer storytelling.

 

Kontakta mig

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Meryem-Can-BW-600x664-1.png

Meryem Can Bolin

Client Director

meryem.can@spoon.se +46 76 045 63 04

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook