Kampanj
Det finns många oönskade beteenden i kollektivtrafiken. Men hur lär man resenärer vett och etikett samtidigt som man skapar positivt engagemang i frågan? Västtrafik gjorde det genom att skippa pekpinnarna och i stället välja humorn.
Högljudda mobilsamtal, smaskande och ohämmade nysningar är några av de ovanor som resenärer retar sig på i kollektivtrafiken i Göteborg, Borås, Alingsås, Trollhättan och de andra orterna i Västra Götaland. För att påminna om att visa hänsyn när vi reser tillsammans ville regionens trafikbolag, Västtrafik, skapa uppmärksamhet och ett positivt engagemang kring vett och etikett i kollektivtrafiken.
Vi visste att vi behövde skippa pekpinnarna och skapa igenkänning hos målgruppen för att få positiv uppmärksamhet kring ett ämne som lätt kan uppfattas som gnälligt. Då behövde vi välja ett humoristiskt och annorlunda format som stack ut.
Svaret blev att satsa på seriestrippar, ett format som både kunde användas digitalt och fysiskt. Vi lät fem västsvenska serietecknare fritt tolka tio beteenden som resenärerna stör sig på mest. De tio seriestripparna blev sedan grunden för en kampanj som bland annat publicerades i Västtrafiks sociala medier-kanaler, blev fysiska utställningar på bibliotek runt om i Västra Götaland och trycktes upp både som tygkassar och posters.
Kampanjen togs emot väldigt väl med högt engagemang och estimaten överträffades rejält, med 3,4 miljoner exponeringar i sociala medier och ett bra genomslag i målgruppen. Seriestripparna gjordes även ut i videor. Dessa presterade fantastiskt bra med en view rate på 70 procent i snitt.
Kampanjen ledde också till bra PR och nyhetsinslag i både tidningar och radio. Även fler bibliotek hörde av sig och ville visa utställningen. Målet att nå högt och positivt engagemang nåddes, vilket i sin tur bidrar till målet att öka gillandet av Västtrafik.