Förändringskommunikation – så får du med alla på tåget
Förändring handlar inte bara om att skapa nya strukturer och arbetssätt – det innebär framför allt att få med sig människorna i rörelsen framåt. Och som med så mycket annat så börjar det med en stark berättelse som skapar ett känslomässigt band. Spoons strateg Helena Kämpfe Fredén delar här sina insikter om förändringskommunikation.
Publicerad
5 februari 2025
Förändring är en naturlig del av alla organisationers utveckling men det är också en process som kan skapa motstånd. I värsta fall otrygghet och försämrad produktivitet.
Men varför lyckas vissa organisationer, medan andra trampar fel trots goda intentioner och noggrann planering? Vår samlade erfarenhet är att förändringsarbete fallerar när människor inte förstår varför förändringen sker eller hur den kommer att påverka dem. Vi är oss själva närmast. Och här kommer kreativ kommunikation in som ett kraftfullt verktyg för att göra förändringen begriplig, engagerande och meningsfull. Vi kallar det förändringskommunikation.
Berättelser som får människor att känna något
Men vad innebär bra kommunikation i en förändringsprocess – och varför är det så effektivt? Storytelling är egentligen bara ett snofsigare ord för att skapa en känslomässig koppling till en målgrupp med hjälp av en berättelse. Det handlar om att göra komplexa idéer begripliga genom att sätta dem i ett sammanhang som människor kan relatera till. Som får dem att känna något, istället för att bara få uppradade fakta.
När det kommer till förändringskommunikation handlar det därför inte bara om att dela fakta och siffror, utan om att skapa en berättelse som svarar på tre nyckelfrågor:
Varför måste vi förändras?
Skapa en “burning platform”, en tydlig bild av behovet av förändring. Varför kan vi inte vara kvar där vi är idag? Glöm inte att de du vill få med i förändringen ska kunna relatera till problematiken. Du kommer att behöva enighet i problembeskrivningen.
Hur ser vägen framåt ut?
När alla är överens om förändringsbehovet är det dags att peka på lösningen, själva förändringen. Är det större förändringar på gång? Glöm då inte att bryta ner arbetet i flera faser och skapa en tydlig struktur att luta sig mot. Ange också en tidsram och en tydlig deadline. Hur länge ska förändringsarbetet pågå?
Hur ser målet ut?
Minst lika viktig som själva lösningen är visionen. Vad kommer att bli bättre när vi har gjort förändringen? Vad har vi vunnit? Hur påverkas medarbetare, omvärlden, kunderna? Kom ihåg att skapa en så attraktiv bild som möjligt, men utan att skönmåla.
Vanliga fel som organisationer gör
Ett vanligt fel som förändringsbenägna organisationer gör är att springa lite för snabbt in på lösningen. Vem har inte sett powerpoints med rubriken “The way ahead” eller någon annan rubrik som anspelar på framtid och förändring? Men inte lika många fokuserar på bakgrunden till förändringen. Det är synd, för har man inte fått med sig alla på förändringståget blir det svårt att omfamna förändring.
FÖRÄNDRINGSKOMMUNIKATION. Vill du veta mer om hur du kan använda kreativ och strategisk kommunikation i din förändringsresa? Eller behöver du hjälp att skapa processen för förändringsarbetet? Hör av dig till oss på Spoon – vi hjälper dig med en smart kommunikationsplan som skapar förändring.