Home page link.
Svenska Engelska
Webbstrategi - därför behöver du en.

Därför behöver ditt företag en tydlig webbstrategi

Sociala kanaler i all ära, men det är webben, eller hemsidan, som är den viktigaste kanalen för företag. Varför? Här har du full kontroll över varumärket och datan - och kan konvertera på riktigt. Men först behövs en webbstrategi, tipsar Spoons strateg Hannah Sjöström.

Publicerad

25 mars 2024

I en tid när förtroendet för många företag ökar, och konsumenter förväntar sig autenticitet och transparens, blir webbplatsen allt viktigare. Det är hit kunderna vänder sig för att verifiera er, för att förstå ert varför och för att begripa hur ni kan hjälpa dem. Samtidigt ökar användandet av AI, liksom spridningen av fake news och desinformation, och då är det ännu viktigare att företags sajter är uppdaterade och relevanta.  

 

Har sajten sett likadan ut i 10 år?

Sociala kanaler ändras hela tiden, anpassas efter nya algoritmer och nyckfulla uppdateringar och här har vi accepterat ständig förändring. Men många företag har inte uppdaterat sin sajt på över 10 år. Man ids inte, eller räds kanske stora utvecklingskostnader. Och det är synd, för användarnas beteende har ändrats på 10 år, mycket tack vare sociala kanaler. Det finns mycket att vinna på en uppdatering av sajt, både visuellt, tekniskt och innehållsmässigt. 

Sajten är landningsplatsen

Med tanke på att sajten ofta är landningsplatsen för sociala kampanjer, är det vettigt att sajten man landar på inte är en seg plats som inte är mobilanpassad eller som har bilder och formulär som står och snurrar. Särskilt när det är på sajt som konverteringen ska ske. Användarna förväntar sig en snabb, tydlig sajt som svarar på deras frågor – det kommer garanterat öka konverteringen. 

Följ köpresan på sajten – med egen data

Som med alla strategier är det bra att börja med research och på den egna sajten – där man äger all sin data själv – kan man ta reda på hur kunderna beter sig. Hur kom de till sajten? Var fastnar de? Vilka konverteringar fungerar? Data om målgrupper och beteenden kan ge dig grunden för en innehållsstrategi, men det kan också ge dig viktiga affärsmässiga insikter. 

SEO är fortfarande viktigt

Det surras mycket om AI och hur det ska påverka Googlesök. Oavsett är det oerhört viktigt att se över din SEO-strategi, som en del av din webbstrategi. Eftersom alla köpresor brukar börja med en googling kan ett tydligt arbete med SEO på sajt öka både synlighet och ranking i SERPEN (search engine result page). 

Hur kan sajten stärka affären?

På den egna sajten har ditt företag också full kontroll över varumärket. Men hur kan sajten förvandlas till din bästa säljare, som jobbar när alla andra sover? Vad ska hända på sajten? Vilken service ska sajten ge användaren? I en webbstrategi kan alla dessa frågor besvaras, för att sedan arbetas ut till en tydlig innehållsplan med en kanalstrategi. En sak är säker, sociala kanaler kommer och går men sajten består – se till att den står stadigt. 

 

WORKSHOP. Är ni osäkra på vilken roll er webb ska ha och hur den bäst ska stötta er affär? Boka in en workshop med oss på Spoon så kan vi tillsammans skapa en tydlig handlingsplan.

Ska vi prata webbstrategi?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Hanna-Sjostrom-BW-600x664-1.png

Hannah Sjöström

Client Director

hannah.sjostrom@spoon.se +46 73 033 68 09

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook