Home page link.
Svenska Engelska

Kommunikationstrenderna som kommer att förändra dina affärer 2024

En intresseväckande och SEO-optimerad rubrik är fortfarande ett effektivt sätt att nå igenom bruset. Men det finns fler starka trender inom kommunikation och marknadsföring. Här listar Spoons project manager Johan Persson 5 trender att hålla koll på 2024.

Publicerad

25 januari 2024

Det enda vi vet om framtiden är att den är oviss och inte kommer att bli precis som vi tror. Men vi kan göra några ganska goda gissningar baserat på rådande trender och insikter. 

AI som verktyg inom kommunikation

Det går förstås inte att skriva om kommunikationstrender för 2024 utan att nämna AI. Utvecklingen av artificiell intelligens gick så rasande fort förra året att den till och med ombads pausas av vissa. 

Om 2023 var året då vi började leka och utforska denna teknik, så kommer 2024 vara året då AI integreras i det dagliga arbetet. Det är nu vi kommer att bättre förstå hur och vilka  AI-verktyg som kan göra kommunikativt arbete enklare – och mer kreativt.

Olika regelverk kring AI kommer också att utvecklas, och etiken kommer att fortsätta debatteras. Det som kommer att explodera inom AI under 2024 är främst generativ video (läs min kollega Mickes blogginlägg om AI-trenderna att ha koll på här)

Behovet av autencitet ökar

Ökningen av AI-genererat innehåll kommer även att öka efterfrågan av äkta, autentiskt innehåll. Kommunikation som skapats av riktiga människor engagerar och genererar betydligt högre trovärdighet än helt AI-genererat sådan. Inte minst Generation Z (som är enorm) värderar autenticitet och äkthet högt.

Vi på Spoon har drivits av att skapa autentisk och kreativ kommunikation i över 25 år. Vi tror att behovet av äkta storytelling är större än någonsin – med hjälp av AI som verktyg. Vi har också tagit fram en AI-policy som vi lutar oss mot i vårt arbete.

Osociala medier

Den sociala avsikten med sociala medier är på tillbakagång. Drygt hälften av barn och unga i Sverige delar aldrig eget innehåll i sociala medier, enligt Statens medieråds senaste rapport. Det betyder att 50 procent av alla användare skapar – ingenting. Man följer och konsumerar enbart andras innehåll. 

Inlägg där människor uppdaterar vänner och familj om sina liv har blivit färre och istället fylls våra flöden 2024 av professionellt skapat innehåll från influerare och företag. Det betyder att plattformarna som vi kände dem inte finns längre. Framförallt barn och unga verkar söka nya sätt att kommunicera online. Att Facebook och Instagram minskar bland unga har vi vetat ett tag, och trenden fortsätter nedåt i målgruppen. 

De plattformar som i dag går bra handlar mer om underhållning än om socialt utbyte. Det är någonting vi som kommunikationsbyrå och våra kunder måste förstå.

Nya SoMe-kanaler

Den enes död är den andres bröd. Bara för att Facebook och Instagram tappar mark hos ungdomarna betyder det inte att kidsen har minskat sin skärmtid. De betyder snarare att de har hoppat vidare till en annan plattform. Tiktok, X (tidigare Twitter), Roblox, Reddit och Flashback hör till de sociala medier som växte under 2023. LinkedIn och Pinterest ökade även sin annonsförsäljning under fjolåret och Youtube är fortsatt stort. 

Därtill dök ett gäng helt nya plattformar upp under 2023. Inte minst Twitter-utmanaren Threads lanserades i Sverige i december. Vi vet ännu inte om Threads kommer att slå brett i Sverige, men vi vet att den vuxit kraftigt i USA.

Det finns helt enkelt fler sociala medier att hålla koll på och därför är det kanske viktigare än någonsin att hålla koll på var målgrupperna spenderar sin tid.

Influencer marketing

Influencers fanns överallt 2023. Även helt AI-baserade influencers dök upp förra året vilket skapade nyttiga diskussioner om ansvar och etik. Man tror att AI kommer att påverka influencer marketing allt mer och användas för att skapa innehåll men också för att kunna förutse vilket innehåll som målgruppen uppskattar.  

Andra trender inom influencer marketing är hyperlokala influerare, nischade influencers och mikro – ja, till och med nanoinfluencers. De är billigare och har ofta mer engagerade följare, vilket brukar innebära högre konverteringsgrad. Att försöka nå ut brett med hjälp av stora influencers som har hundratusentals följare kan vara svårare. 

Att ingå långa partnerskap med influencers är också en trend som spås växa under 2024. Istället för att använda olika profiler för enstaka kampanjer, vill man istället bygga trovärdighet över tid med utvalda influencers som blir ambassadörer. 

 

Vill du prata kommunikation med mig?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/Spoon_Stockholm_Johan.jpg

Johan Persson

Editor & Project Manager

johan.persson@spoon.se +46 73 866 63 74

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook