Hemligheten bakom riktigt bra copy
Copywriting handlar faktiskt ganska lite om att skriva. Det handlar om att lyssna, förstå, jämföra, testa, justera (och ett helt gäng andra verb): allt för att till slut hitta orden som når ut – genom att hitta in. Här kommer Spoons copywriter Fanny Juhlins bästa tips för att göra just det.
Publicerad
2 juni 2025
Bli experten
Oavsett vad du vill uppnå med din copy – få någon att sluta röka eller signa upp sig på ett nyhetsbrev – behöver du vara experten på ämnet. Först då kan du ringa in målgruppens behov, utmaningar, språk och referenser. Har du tid och möjlighet är detta ett ypperligt tillfälle att prata med kunder och nyckelpersoner inom företaget – och även passa på att kika på vad konkurrenterna gör. Jag säger som en klok copykollega en gång sa till mig: Djupdyk – men kom upp igen!
Copywriting före faktatelling
Som copywriter står du ofta och balanserar på en (ibland skakig) brygga mellan företagets behov av att informera – och den potentiella kundens känslocentra. Det kan vara frestande att nämna hur många decibel en dammsugare har eller hur effektivt en verksamhet använder AI i det dagliga arbetet.
Men faktum kvarstår: I 99 fall av 100 är det inte produkten eller tjänsten som målgruppen är intresserad av. De är snarare hjälpmedel för att lösa ett mer eller mindre konkret problem. Din uppgift är att definiera problemet och visa hur din produkt eller tjänst är lösningen. Hur då? Genom att långsamt börja vässa dina argument till en iögonfallande, känsloframkallande spets.
Snabbtestet: Vad ser du framför dig?
Okej, vi snabbspolar lite – förbi hela den kreativa processen, som vissa dagar känns som en solig båttur på spegelblankt hav, och andra som en skakig berg- och dalbana.
Nu sitter du med den där texten framför dig. Men hur vet du att den kommer göra jobbet? En tumregel är: tydlighet slår täthet. Det kan vara frestande att försöka trycka in stora, laddade ord på ett litet utrymme, men faktum är att detta sällan är vägen till att få din målgrupp att göra som du vill. Snarare tvärtom.
Och hur vet du att du har skrivit tydligt? Jo, när dina ord målar upp bilder. Kan mottagaren se lösningen framför sig – oavsett om det är en smidigare arbetsvardag tack vare ett snabbare bredband eller ett (till synes) härligare liv tack vare en väska på extrapris – har du skapat förutsättningar för effektiv kommunikation.
Lägg på ett extra lager
Till sist, ta hänsyn till kontexten: Behöver du förhålla dig till några sökord, teckenlängder eller brand guidelines? Ska vi sno uppmärksamhet från en fotgängare på stan eller sticka ut i ett överbelamrat Tiktok-flöde? Dags att bli kanalspecifika.
Copy för sociala medier
Sociala medier, SoMe eller böldpesten – vad du än kallar det kommer du som skrivande yrkesperson att behöva förhålla dig till dem. Här behöver du tänka lite annorlunda, ständigt ha örat mot marken och ögonen på skärmen. Mina tre gyllene regler:
1. Skilj på kanalerna
Även om plattformarna alltmer härmar varandra, finns det skilda anledningar till varför man är på respektive kanal. Mer därtill ser trenderna och språket på plattformarna olika ut och utvecklas i olika takt. Detta ger dig som copywriter ledtrådar om var ditt budskap hör hemma och hur det ska låta. Med andra ord: “cross publish”-knappen är sällan din bästa vän, utan snarare den där bekanta du ringer ibland för en fika vid ett väl valt tillfälle.
2. Annons eller organiskt?
Oavsett om du ska skapa ett stort koncept från grunden eller skriva en fyndig inläggscopy snabbare än vad du kan säga “AI, hjälp mig!”, behöver du veta om innehållet ska vara köpt eller organiskt. Kom ihåg! En annons skapar du för att trigga ett behov, medan organiskt innehåll handlar om att bygga relation med dina följare.
3. Våga sticka ut – på plattformens villkor
Jag tänkte först döpa min sista punkt till “Acceptera att ingen bryr sig”, men det låter så mörkt. Det gör det dock inte mindre sant: Sociala medier är inte – och kommer aldrig att vara – företagens arena. Och tillåt mig upprepa en av grundbultarna: Inte heller är någon intresserad av din produkt eller tjänst. Istället måste du hitta budskap som engagerar, vilket inte sällan innefattar att hitta nya, oväntade sätt att säga dem på.
Och ett bjussigt bonustips! Radera första meningen, den behövs sällan. Med det sagt ska jag nu se över min egen inledning, men efter det; vill du veta mer om copywriting eller bolla ett koncept? Hojta!