Årets trender inom hållbarhet och kommunikation
Hållbarhet är inte längre bara en fråga om ansvar – det har blivit en kärnfråga för varumärkesbyggande och affärsstrategi. Här är tre viktiga trender för 2025 som formar hur företag och organisationer kan kommunicera sitt hållbarhetsarbete.
Publicerad
14 januari 2025
David Wiking, konsult på We-ness och partner till Spoon inom hållbarhetskommunikation, delar sina insikter kring de trender som formar framtidens hållbarhetsarbete. Med expertis inom social hållbarhet och policyfrågor vet han hur företag och organisationer kan skapa verklig förändring genom sitt hållbarhetsarbete. Här är 3 trender för 2025:
1. Större fokus på påverkan
Företag och organisationer tar allt större plats i samhällsdebatten, inte bara genom att visa upp sitt hållbarhetsarbete, utan genom att aktivt driva på för policyförändringar. Den här trenden visar att varumärken kan spela en nyckelroll i att påverka politiska beslut.
Därtill kommer ett ökat fokus på leverantörer. Det ställer företag inför ett val: samarbete eller krav. I båda fallen spelar kommunikation en viktig roll. Vi tror att trenden sakta kommer att gå mot samarbete grundat i värderingar, snarare än att påverka genom krav och hot. Det är också mer effektivt och rimmar bättre med den värld vi vill se. För företag som vill arbeta med påverkan är det viktigt att visa på konkreta resultat och våga ta ställning.
2. Rapportering blir allt viktigare
Regleringar som EU:s direktiv om hållbarhetsrapportering (CSRD) är så kallade ”game changers”. Rapporteringen är teknisk och komplicerad och kommer innebära att vissa bolag tvingas rapportera om över tusen datapunkter. Det gör det enklare att jämföra bolag för till exempel investerare. För konsumenter och medarbetare kan det dock bli svårt att ta till sig all information.
Att hålla ögonen på: vilka bolag klarar av att blåsa liv i och formulera en hållbar berättelse av all sin data, och vilka klarar av att använda all information till att förbättra och utveckla sina affärsmodeller, i en mer hållbar riktning?
3. Lokalt och personligt
Det är lätt att bli avtrubbad av globala kriser som känns avlägsna, men klimatförändringarnas effekter, som översvämningar i Sverige eller kriget i Ukraina, gör hållbarhet till en fråga i vardagen. Utvecklingen påverkar hur företag kommunicerar – och kommunikationen knyter an till människors lokala verklighet.
Ett vinnande koncept är att kombinera data med berättelser som engagerar och inspirerar. Genom att visa på lösningar och framsteg kan man skapa drivkraft för handling.
Bubblare!
CSRD och annan lagstiftning är kraftfulla verktyg för att minska företagens negativa påverkan. Under 2025 kommer allt fler bli intresserade av vilken positiv påverkan de kan ha, bortom alla hygienfaktorer. Och vem vet, kanske gör det att Agenda 2030 börjar återupptäckas, efter att ha levt en tynande tillvaro i några år?
HÅLLBARHETSPLAN. Vill ni veta mer om hur vi på Spoon Agency och David Wiking kan hjälpa er att navigera i trenderna eller med ert kommunikationsarbete inom hållbarhet? Kontakta oss så hjälper vi er!