Branding 2024 – naket, nära och medvetet
I en alltmer kaosartad omvärld verkar det bli varumärkens roll att vara ärliga, förtroendeingivande och trygga. Autenticitet är nyckelordet i Post-truth-eran och konsumenterna ställer höga krav. Relevant branding 2024 handlar om att våga vara transparent, släppa folk nära och vara ärlig, tipsar Spoons strateg Anna Donnellan.
Publicerad
27 februari 2024
Hur håller man sitt varumärke relevant i tider av ständig och snabb förändring? Första regeln är såklart flexibilitet och lyhördhet. För att väcka känslor, skapa engagemang och bygga långsiktig lojalitet, måste vi lyssna. Noga. Och så måste vi vara beredda att justera när vindar vänder. Ofta. Det som funkade igår, funkar inte alltid idag.
Vi måste alltså tänka nytt. Men när man kollar runt efter trender inom varumärkesbyggande 2024, blir resultaten märkligt stabila. Det handlar fortfarande om autenticitet, transparens, storytelling och hållbarhet. Det som funkade igår verkar fortfarande vara rätt. I år håller vi i hatten, låter omvärld och utveckling skena, medan vi fokuserar på trygghet.
Sex snabba om branding 2024:
Säg det som det är.
Transparens och autenticitet är hygienfaktorer. Varumärken som är ärliga med allt, även misstag, snedsteg och brister, litar vi på. Människor gillar mänsklighet.
Visa det som det är.
Show don’t tell…mer aktuellt än någonsin. Vi tror det när vi ser det. Gäller allt från employer branding till hållbarhetsengagemang och produktfördelar. I Post truth-eran är bevisföring grejen.
Berätta om det som det är.
Storytelling är mer än ett slitet buzzword. När varumärket får ett engagerande (och autentiskt) narrativ, skapas resonans. Kontextualisering och nyansering särskiljer oss från konkurrenterna.
Överallt och hela tiden.
Varje kontaktyta räknas. Röda trådar hjälper folk att känna igen sig i allt varumärket kommunicerar. Visuellt, textuellt, ljudmässigt. Se till att de känner igen er på avstånd. Som en vän.
Bry er. På riktigt.
Om omvärlden, om era anställda, om klimatet, om era kunder. Syftesdrivet (men bara i kombo med autenticitet och transparens) är fortfarande rätt. Skippa hittepå-aktivism och fejkstöd, berätta bara om det ni verkligen står för.
Var tydliga.
Med AI-verktygens tsunamiartade utveckling ställs ärlighetsfrågan på sin spets – vad är ens autenticitet när vi låter algoritmstyrd mjukvara skapa innehållet? Se till att ha en AI-policy på plats och tala rakt och öppet om hur ni använder den.