Home page link.
Svenska Engelska

Blogg

vad gör en planner?

Rui Tenreiro, planner på Spoon i Stockholm.

Vad gör en planner och hur kan den hjälpa dig?

Har du hört talas om begreppet kommunikationsplanner, utan att riktigt förstå vad de egentligen sysslar med? Lugn, Rui Tenreiro, planner på Spoon, förklarar vad han gör och varför det är viktigt inom kommunikation och marknadsföring.

Publicerad

17 januari 2023

En bra tumregel i livet är: krångla inte till det. Vi gillar enkla lösningar och snabba resultat. Men, när det amerikanska bolaget General Mills ville öka sin försäljning av kakmix på 1950-talet, tänkte de tvärtom och gjorde receptet mer komplicerat än nödvändigt. Varför?

Genom att analysera sin målgrupp och hur kunderna agerade så kom de fram till att konsumenterna föredrog att vara engagerade i själva tillagningen av kakorna. General Mills engagerade därför sin målgrupp i bakningen och de fick lägga till ett ägg i mixen. Försäljningsmotgångarna vändes till en affärsmöjlighet och deras kakmix blev en succé.

 

Planners hittar affärsmöjligheter

Strategi är en plan för att skapa värde och strategiska planners (eller helt enkelt planners) är tränade i att identifiera hinder och konvertera dem till värdefulla affärsmöjligheter. Men varför skulle kunder vilja köpa strategisk service av en kreativ byrå?

Planners hjälper kunder att tjäna mer pengar

Att identifiera de hinder som för närvarande står i vägen för tillväxt skapar oerhörda affärsmöjligheter. Planners är tränade att se dessa hinder genom att studera värdefulla insikter. Ofta behövs ingen kostsam omgörning av verksamheten, kreativ kommunikation kan skapa tydlighet och att företaget lierar med sina kunder.

Planners hjälper kunder att spara pengar

Genom att felsöka de rätta hindren för tillväxt kan planners begränsa arbetets omfattning på ett tidigt stadie. Internt arbetar planners och kundansvariga tillsammans och kombinerar kunskap om industrin med problemlösning. När det kreativa teamet kommer in arbetar de redan i en specifik riktning och sparar kunden därmed både tid och pengar. Hos en fullservice-byrå som oss kan våra interna distributionsspecialister se till att budskapet når rätt målgrupp.

Planners prioriterar vad som ska kommuniceras

Varumärkesplanners hjälper kunderna att ligga steget före konkurrenterna medan kommunikationsplanners fungerar som en bro för att liera målgruppen med varumärket via budskap, utan att behöva skriva om affärsstrategierna. Målet är att höras i bruset genom att vara tydlig, positionera varumärket och att knyta an till målgruppen känslomässigt. Spoon har en lång erfarenhet av att förena storytelling med innehåll åt statliga myndigheter, organisationer men även B2B- och B2C-företag.

I dessa osäkra tider med lågkonjunktur och kriget i Ukraina kan planners skapa den balans och stabilitet som behövs för att det dagliga livet och företaget kan frodas. Resultatet kan vara så varierat som en playbook, sociala medie-kampanj eller en EVP (Employer Value Proposition), så länge det tar sig över kommunikationshindren.

Vill du veta mer?

Vad gör en planner och hur kan den hjälpa dig?

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook