Employer branding – trender för 2025
Mer transparens, mer rättvisa och mer flexibilitet i arbetslivet. Där är några av trenderna inom employer branding för 2025. Spoons strateg Hannah Magnusson har tittat närmare på hur man kan arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke.
Publicerad
16 december 2024
Visste du att det finns en tydlig klyfta mellan vad talanger efterfrågar och vad de upplever att svenska arbetsgivare erbjuder? För andra året i rad toppar lön och förmåner listan över vad som är viktigast vid val av arbetsgivare – kanske inte så förvånande med tanke på världsläget.
Även om det är svårt för kommunikationen att direkt påverka lönenivåer, finns det andra konkurrensfördelar som kan stärka arbetsgivarvarumärket. Här utforskar vi fem nyckeltrender som kan göra skillnad för 2025.
Radikal transparens
Att autenticitet i en tid av AI är hett är inget nytt. I 2025 blir den däremot ännu mer radikal. Arbetssökande fortsätter att värdera genuina insikter om ett företags kultur och värderingar. Och anställda uppmanas till att aktivt dela med sig av den verkliga upplevelsen bakom ridån. Gärna ofiltrerat. Vilket leder oss in i nästa punkt…
Fler varumärkesambassadörer
Människors åsikter och upplevelser är mer trovärdiga än ett varumärkes predikan, och på den banan fortsätter arbetsgivare att lyfta fram sina anställda som ambassadörer. Robusta sk. ”Employee Advocacy Program” skapas där medarbetare uppmuntras att dela med sig av företagsnyheter och erfarenheter på sina personliga profiler i sociala medier.
Rättvisa rankas högre
Flertalet studier har visat att mångfaldiga organisationer är mer konkurrenskraftiga – inte enbart ur ett ekonomiskt perspektiv, utan även ur ett employer branding perspektiv. Kriteriet “rättvisa” (att medarbetare erbjuds likvärdiga möjligheter oavsett ålder, kön och etnicitet) har aldrig tidigare rankats så högt som i årets Ranstad Employer Branding Research.
Flexibilitet får helt en ny innebörd
Efterfrågan på hybrida arbeten är här för att stanna. Enligt Ranstads undersökning jobbar över en tredjedel (34%) på distans jämfört med 27% 2023 och 24% 2022. Men i 2025 handlar hybrida jobb om så mycket mer än att ha ett hemmakontor. Det ställer ytterligare krav på att arbetsgivaren förstår att ett jobb är så mycket mer än bara ett jobb – det är en livsstil. I 2025 ska den vara individuell och framförallt flexibel.
Länge leve vidareutbildningen
Inte nog med att chansen till karriärutveckling spelar större och större roll vid val av arbetsgivare, teknikutvecklingen rör sig fortare än någonsin. World Economic Forum förutspår att 50% av alla anställda kommer behöva ny kompetens under 2025. Vilka krav kan det tänkas ställa arbetsgivaren och kompetensbehoven? Möjligheten till vidareutbildning tar allt större plats.
EVP. Är ditt företag i behov av en EVP (employer value proposition) eller behöver ni locka talanger? På Spoon har vi lång erfarenhet av att hjälpa företag med olika kampanjer för employer branding – kontakta oss så sätter vi ihop en plan.