LinkedIn strategi – så här gör man för att lyckas
LinkedIn har länge fått dras med bilden av att vara den lite tråkiga plattformen, men det är hög tid att tänka om. Jag menar, till och med generation Z har hittat dit och att ha en aktiv organisk närvaro kan vara guld värd – om plattformen används på rätt sätt. Men hur lyckas man? Här kommer fem tips.
Publicerad
3 maj 2024
Har ert företag en sida på LinkedIn som ni hoppas ska kunna växa och nå nya följare, presumtiva leads eller locka till sig talanger? Stina Bergdal, sociala medieexpert på Spoon ger här sina bästa råd för hur man skapar en lyckad LinkedIn strategi:
Arbeta med algoritmen för att maxa engagemanget
Ofta är det en dålig idé att försöka hacka en algoritm, men att i stället arbeta med algoritmen kommer öka ditt engagemang och din räckvidd. Till exempel:
- Posta innehåll som delar kunskap, råd eller insikter – tänk på att LinkedIn vill vara en plattform där tid investeras, inte slösas.
- Posta regelbundet – att ha en konsekvent närvaro ökar engagmanget, sidor som postar minst en gång i veckan får dubbelt så mycket engagemang.
- Första timmen är avgörande – det är då din post värderas så se till att posta när dina följare är aktiva.
- Tänk på att bara ett engagemang räknas – en kommentar är värd mer än en like – men bara om kommentaren kommer först. Så hur kan du få mottagaren att kommentera innan den likear?
Sätt en tydlig strategi för LinkedIn
Strategi hit och strategi dit, kanske du tänker. Men med tanke på att LinkedIn benämner sig som en thought leader-plattform där kunskap och tankar delas och diskussioner tar plats så kan en kanalstrategi verkligen hjälpa.
Varför är ni där? Vad är syftet? Vilka vill ni nå? Vilken fråga vill ni driva? Kan ni fokusera på något som gör er till en thought leader? Hur ska ni i så fall kommunicera det?
Så många frågor, och med tydliga svar kan närvaron på LinkedIn bli guld värd – oavsett om ni är där för employer branding eller för att få nya leads.
Utbilda era medarbetare
Ni har er företagssida på LinkedIn, och kanske även ett bra följarantal. Utöver det har ni alla medarbetare – och de i sin tur har helt egna nätverk. Tänk om ni kunde nå ut även till dem?
Genom att göra er medarbetare trygga att posta på LinkedIn finns det mycket att vinna. Ni kan nå ut med era budskap till fler, på ett trovärdigt sätt om det är era medarbetare som pratar.
Dessutom älskar LinkedIn när företag delar anställdas poster och lyfter deras expertis. Numera kan du även sponsra medarbetares – eller andras – poster, med deras tillåtelse såklart.
Kanske kan man kalla det här för LinkedIns egen tolkning av influencer marketing?
Var aktiva på plattformen
Ju mer tid du lägger på plattformen desto mer kommer algoritmen arbeta med dig. Så i stället för att se LinkedIn som ”ytterligare en social plattform vi borde vara på” kanske det är dags att prioritera bort plattformar och låta LinkedIn vara en av få där ni delar riktigt bra innehåll.
Psst! Glöm inte att social närvaro alltid handlar om mer än att posta – det är minst lika viktigt att vara aktiv i kommentarsfältet.
Våga sticka ut med ert content
Behöver all B2B-marknadsföring vara blå och berätta att just den här produkten är marknadens bästa val? Skämt åsido. En fördel med att mycket innehåll på LinkedIn ser likadant ut är att det blir lätt att göra något som urskiljer sig.
Våga underhålla, ta inspiration av B2C-innehåll, var mer personliga och våga väcka känslor. För den här gamla klyschan är nämligen sann: oavsett vem vi pratar med och vad vi pratar om så är vi alltid människor som kommunicerar med människor.
LINKEDIN STRATEGI. Vill du lära dig mer eller ha hjälp med att bli bättre på LinkedIn? Prata med mig eller mina kollegor, vi har hjälpt flera företag till en bättre närvaro på LinkedIn.