Home page link.
Svenska Engelska
trender inom sociala medier 2025

Sociala medier 2025: trenderna att hålla koll på

SoMe-året 2024 var året av Demure, Soft girl, Brat summer och inte minst AI. Att trenderna fortsätter under 2025 är givet men vad kommer att sticka ut i år? Spoons social media manager Marielle Solander, listar 5 trender för sociala medier 2025.

Publicerad

27 januari 2025

Community, community, community…

Under 2025 kommer allt handla om community. Plattformarna vet att framtiden ligger i interaktion mellan människor. Därför kommer vi se mer av mindre forum och intressegrupper som ger utrymme för mer personlig interaktion och autenticitet. Tex satsar Instagram på Broadcast channels – en möjlighet för konton att skapa en privat kanal som följare kan välja att följa.

Eller för att inte tala om framgångsrika “Club Chris” på TikTok. TikTok-kreatören Chris Olsens privata profil som bara ibland öppnar upp för nya följare. Profilen blir därmed som en privat och exklusiv kanal för följarna som känns mer intim. Sist men inte minst måste vi nämna outbound engagemang – ett sätt att skapa kännedom för ditt varumärke genom att interagera med andra personer i ett annat kontos kommentarsfält. 

Multilayered hooks

Under 2025 räcker det inte längre med att göra en visuell hook eller en text-hook. Trenden visar att vårt attention span blir kortare och kortare och en undersökning från Meta visar att vi nu bara orkar hålla ut i ynka 1,7 sekunder. Så för att hinna fånga uppmärksamheten under denna knappa tid gäller det att kombinera hookar. Se till att det både händer något visuellt, kommer in text och hörs något inom den första sekunden i dina uttag. 

Längre format

2024 har helt handlat om korta rörliga format. Men under 2025 tror vi att de längre formaten kommer ta större plats. De sociala mediernas mål är att vi ska spendera mer och mer tid på just deras plattform. Några exempel på hur de jobbar för att få oss att göra det är att uppmuntra kreatörer till att producera längre videos. Både Instagram och Youtube har förlängt sina kortvideoformat (reel och shorts) till tre minuter. Och TikTok har lagt till möjligheten att kunna spela in hela 10 minuter långa klipp.

Minimal or zero click

Automation har äntligen gjort intåg i de sociala kanalerna. Nu är det möjligt att automatiskt svara på kommentarer, likea och skicka direktmeddelanden. Självklart behövs fortfarande fyndiga svar som ger kontot personlighet, men det hjälper stora konton att interagera med fler av sina följare. Dessutom öppnar det upp för att Link in bio-lösningar blir överflödiga då länkar automatiskt kan skickas i direktmeddelanden till de som efterfrågar det.

Att jaga trender kommer bli… otrendigt

Trendcyklar på sociala medier blir kortare och kortare (lex Demure) och att försöka haka på trender i tid och dessutom anpassa dem efter varumärket börjar bli en omöjlig uppgift. Därför är tiden när vi följde våra brand guidelines slaviskt över. Varumärken kommer behöva släppa sargen och våga experimentera för att fånga sin publik. 

 

Plan för sociala medier? Behöver du hjälp med era sociala medier under året? Kontakta oss så kan vi hjälpa er med en innehållsplan som håller hela 2025! 

Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/Spoon_Stockholm_SoMo_marielle-e1692017435777.jpg

Marielle Solander

Social Media Manager

marielle.solander@spoon.se +46 73 826 45 56

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook