Vilka kommunikationstrender hägrar 2025?
Spoons PR-strateg Peter Hammarbäck har kikat in i kristallkulan och doppat fingrarna i världsgrytan. Här sammanfattar han trender inom kommunikation och marknadsföring för 2025:
Publicerad
16 december 2024
The rude awakening
Efter att Trump åter lyckats knipa presidentmakten, i ett lopp som denna gång inte ens var nära, får det vara slut med vårt naiva självbedrägeri. Alla som anser sig vara i någon sorts rimlig och vettig mittfåra som trodde Kamala Harris hade en chans måste ta av sig sina bias-solbrillor och våga se sina många populiströstande medmänniskor i ögonen.
Det gäller även i Sverige. 2025 kommer vi att överge vanföreställningen att västerländska demokratier är vaccinerade mot det vi ignorant nog kallar “dumhet”, och att vi en gång för alla lämnat unkna värderingar bakom oss. 2025 inleds med baksmälla för centrister men när den släpper blir det förhoppningsvis ett nyktrare kommunikationsklimat i USA, mer baserat på sanningar och fakta än tyckande och känslor.
Klarna is king, även 2025
Svensken må bli nån procent köpstarkare 2025, nu när inflationen lugnat sig och räntan sänks, men de senaste två åren har satt djupa spår i den svenska medelklassens självbild. Nä, det visade sig att vi inte alls var rika, beroende på vem man jämför med men…
Black Friday-rekorden nyss tyder på att shoppingsuget är stort, men tänk mer Temu och Lidl än NK och skagenröra från delikatessdisken även 2025. Lågprisalternativ kommer fortsätta pumpa på för att vinna mark och premiumsegmentet fortsätter ligga lågt. Ingen pratar med konsumenter om klimatet för det anses trist och deppigt även 2025.
Woke är dött – men woke-zombierna är arga
Trump 2 slog spiken i woke-kistan, Joe Rogan vann över Greta och vinterns hetaste underhållning var en boxningsmatch mellan en sönderdopad youtuber och en spånig ansiktstatuerad, bitande galning.
Men Sverige är som bekant 2,63 år efter USA så här är woke still going lagom strong. Och woke-Sverige ser vad som händer over there, och de blir förbannade. Därför kommer woke-ljudnivån skruvas upp i Sverige, inte ner, men likaså mothuggen från SD:s trollfabriker. Trodde du det var polariserat 2024? 2025 blir värre.
Vi griper efter eskapism-halmstrået
“Ta ifrån mig allt, men inte min ångest” sa Kierkegaard. Vi säger tvärtom: ta ingenting ifrån mig, förutom gärna min ångest. I kommunikation och kultur innebär det att eskapism uppvärderas: vi behöver komma bort, se något annat, koppla av från domedagsscrollandet.
Det kommer därför släppas 17 romantiska komedier med Jennifer Aniston och Adam Sandler direkt för Netflix, och reklam kommer att handla om flykt (paradisstränder-all inclusive), retro-trygghet (Kent/Oasis/ABBA återförenas och Trippelnöten kommer tillbaka) eller om att kasta sig huvudet först och totalt in i Det Lilla Livet: familjen, myset, self care. Vi uppmanas “unna oss”.
AI går från hype till verktyg
Redan under 2024 har den värsta AI-hypen lagt sig, trots att användandet ökat. Många har testat AI nu, och de som testat är inte så jäkla övertygade (64% av svenskarna är negativa eller tveksamma till AI, enligt en ny undersökning).
Men utvecklingen går snabbt, verktygen mognar, AI-bolagen kommer att jobba stenhårt på användarupplevelsen och på att bevisa värde för att undvika att bara bli roliga, knäppa leksaker. Vi kommer prata mindre om AI och använda det mer 2025. Vi kommer också se fler och fler AI-märkningar på content 2025 men ingen av dem kommer riktigt att fästa – än.
Och så 3 snabba kommunikationstrender:
Fler kommer nyhets-detoxa
De senaste årens dominans av krig, terror och pandemi gör att fler och fler stänger av flödet. Stoppar huvudet i sanden och slutar läsa nyheter, eller försöker åtminstone dra ner på det.
Retro-komm blir norm
Kommunikation som bygger på igenkänning, hågkomst och retro blir en stark trend. Tänk Raketost och Jönssonligan.
Nej, Emily flyttar inte till Köpenhamn
Men bra försök, Danmarks kulturminister. Emily kommer däremot flytta till Rom. Sorry, Macron, men har du varit i Rom? Det är rätt fint där.