Home page link.
Svenska Engelska

SoMe, PR, design

Carlsberg + Midnatt = sant

Spoon case Carlsberg Midnatt

Två varumärken i lyckat samarbete

Det klassiska ölvarumärket Carlsberg ville nå ut till en yngre och kvinnlig målgrupp. Med kreativitet och nyfikenhet som en del av varumärkets DNA, tog vi chansen att duka upp för succé – med ett riktigt bra collab.

Insikt

Som varumärke är nyfikenhet och kreativitet en viktig kärna för Carlsberg. Därför letade vi efter en partner som stod för samma värderingar men samtidigt kunde bidra med något fräsch – något lokalt, intimt och med en övervägande kvinnlig målgrupp – och som kunde leda till meningsfulla strategiska synergier. 

Lösning

Tillsammans med det småskaliga, svenska textilvarumärket Midnatt designade vi en exklusiv collection, Table of Triumph, inspirerad av spänningen och skratten under en spelkväll. Table of Triumph fanns att köpa på midnatt.se under en begränsad tid.

Kollektionen – som bestod av organiska, trendkänsliga dukar broderade med Carlsbergs’s ikoniska “hope leaf” och glasunderlägg med lekfulla mönster –lyckades fläta samman båda varumärkenas anda på ett sömlöst sätt.

Resultat

Med en strategisk lansering precis innan jul och nyår, riktade PR insatser och engagerade sociala medie- aktiveringar – som bestod av både influenser samarbeten och seeding – blev genomslaget för kampanjen stort.

Kollektionen plockades bland annat upp av högprofilerade plattformar som Vogue Scandinavia, Svenska Dagbladet och Trendenser. Utöver det var responsen från Carlsberg egna community på sociala medier väldigt positiv. 

Kollektionen “The Table of Triumph” var Midnatts bäst säljande produktlinje på hemsidan under tiden som kampanjen pågick. 

Vill du veta mer? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Yrla-Lockner-bw-600x664-1.png

Yrla Lockner

Head of Social Media

yrla.lockner@spoon.se +46 70 579 02 61

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook