Kampanj i sociala medier
Genom att haka i Generation Z:s intressen och trender i sociala kanaler har vi lyckats få unga män nyfikna på Tobiasregistret. Det är riktigt bra nyheter, eftersom det är stor brist på just unga killar som kan tänka sig att donera sina stamceller till svårt sjuka patienter.
Tobiasregistret är Sveriges register för stamcellsdonation. Det är brist på unga män i registret, vilket kan bidra till att några patienter inte får den stamcellsdonation de behöver för att överleva. Vi fick i uppgift att få fler killar att inse att man kan rädda liv genom att dela med sig av sina stamceller.
Vad är ens stamceller, och gör det inte ont att donera? Kunskapsnivån om stamcellsdonationer är låg hos unga män, och det finns därför inget snack om stamceller i de sociala bubblor som killarna befinner sig i. För att göra stamcellsdonation och Tobiasregistret relevant för unga killar behövde vi skapa innehåll som svarar mot de trender och referenser de själva använder, och konsumerar.
Då vi vet att målgruppen befinner sig i sina sociala kanaler för att bli underhållna har vi skapat always-on innehåll som både är informativt och engagerande. Uppdaterad design, korta filmer och innehållsgrepp som plockar upp de senaste trenderna i sociala kanaler har fått bilda en röd tråd i kommunikationen.
Vårt agila arbetssätt där vi har varit snabba med att stoppa innehåll som inte har funkat (eller ändrat i befintligt material) och göra mer av det som går hem hos målgruppen, har visat sig mycket framgångsrikt och hela tiden givit oss nya insikter till hur vi engagerar unga män.
Utöver produktion av innehåll för sociala medier hjälper Spoon Tobiasregistret med målgruppsinsikter, strategi, innehåll för event och riktade kampanjer.
Att vi har lyckats att engagera unga män för Tobiasregistrets livsviktiga budskap är tydligt. Sedan Spoon (i samarbete med Trickle) inledde samarbetet har engagemangsgraden mätt i CTR (hur ofta person har klickat på annonserna i sociala kanaler i förhållande till hur många gånger annonsen visats) ökat med hela 20%. Och interaktionen med innehållet mätt i antal klick ökade med hela 34%, jämfört med motsvarande period innan samarbetet inleddes.*
*Kanaler: Meta.
Tidsperiod: april-dec 2024 vs april-dec 2023
Målgrupp: 18-33 år
”Tillsammans med Spoon vågar vi tänka och testa nya idéer samtidigt som de hjälper oss att förstå en minst sagt föränderlig målgrupp. Att de därtill är snabba, prestigelösa och roliga att samarbeta med är inte direkt ett minus.”
– Hannah Gustafson, kommunikationsansvarig, Tobiasregistret