Koncept och videoproduktion
Tänk om Gunde Svan skulle dyka upp bakom bensinpumpen med hållbara tips till dig och din bil. I Spoons prisvinnande kampanj Små saker, stor skillnad för Preem är det precis vad som händer.
Efter ett år med ovanligt få marknadsaktiviteter var Preem våren 2021 åter i behov av att synas. Vi fick därför i uppdrag att göra en kampanj för webb-tv och sociala medier, samt för Preems egna kanaler och stationer. Kampanjens mål var att bidra till en positiv attityd till varumärket samt att vända den negativa trenden med tappad reklamerinran och minskad spontan kännedom. Kampanjen skulle också kännas relevant, ha glimten i ögat och skapa nytta för målgruppen.
I arbetet med att ta fram kampanjen tog vi särskilt fasta på följande två insikter: 1. Preems målgrupp vill göra rätt val. 2. Miljö och hållbarhet är viktigt för såväl Preem som för målgruppen.
Vi tog fram kreativ idé, koncept och budskap för kampanjen Små saker, stor skillnad. Idén var ett dolda kameran-upplägg där den folkkäre före detta skidåkaren Gunde Svan överraskar besökare på en Preemstation med hållbara fakta kring ämnen som rör bilkörande och bilägande.
Eftersom kampanjen filmades under pandemitider var det viktigt för Gunde Svan att hålla avstånd enligt gällande restriktioner när han interagerade med besökarna. Samtidigt var det viktigt att hitta ett koncept som inte skulle kännas daterat efter pandemin när restriktionerna hävts. Vi löste detta genom att låta Gunde Svan kommunicera med skyltar med korta meddelanden.
Kampanjen överträffade alla förväntningar. Även om detta var en awareness-kampanj blev vi förvånade över att se hur många klick webbplatsen fick från Youtube. Kampanjen hade en klickfrekvens på 0,20% – långt över riktmärket (0,02%).
Viktigast var dock att vi lyckades bidra till en positivare attityd till varumärket samt att vända den negativa trenden med tappad reklamerinran och minskad spontan kännedom. En brand lift-studie som genomfördes efter kampanjen på Youtube visade att kampanjen påverkat de som exponerats för filmerna. Studien gav ett lyftvärde på över 10% (benchmark 7%).
Preems brand funnel visade dessutom att den spontana varumärkeskännedomen, som hade minskat med 4%-enheter till 58% i början av året, ökade med 2%-enheter till 60% efter kampanjen.
CPM (SEK):
0
Impressions (Facebook):
0
Genomtittning i procent (Youtube):
0