Home page link.
Svenska Engelska
Hur skapar man en bra tonalitet för sitt företag?

Vill du att någon ska bry sig? Dags att uppgradera tonaliteten

En tonalitet utan personlighet är som en människa utan personlighet. Ingen lyssnar. Så ta det på allvar. Spoons content manager Robert Långström skriver om riskerna med en helt urvattnad tonalitet.

Publicerad

7 oktober 2024

“Because personality goes a long way”, säger torpeden Jules Winnfield i Quentin Tarantinos Pulp Fiction från 1994. Det är hans svar på varför vi gillar hundar mer än grisar – trots att båda är “smutsiga djur”. Hundar har personlighet.

Din röst är din personlighet. Det finns miljontals Keynotes på hårddiskar runtom i världen där copywriters, som jag, hjälpt till att beskriva ett företags tonalitet. Hur uttrycker vi oss när vi kommunicerar?

Nittio procent av dessa beskrivningar innehåller orden “trovärdigt” och “inspirerande”. Missförstå mig rätt, det är bra att beskriva sin tonalitet. Även slitna uttryck fyller en funktion eftersom de påminner oss om det som är grundläggande. “Vi använder ett enkelt språk”, till exempel. (Men försök vara så konkret du kan – gärna med exempel).

Vilka ska använda företagets tonalitet?

Utmaningen är vad som händer när tonaliteten är satt. Vad betyder den rent konkret? Hur ska den tolkas? Slutresultatet kommer ju till slut – för det mesta, än så länge – att formas utifrån medarbetarens hjärna. Den som bestämmer vad som ska sägas och den som skapar innehållet. Är de personerna med på banan? Har de läst och förstått företagets tonalitet? Är kommunikation deras huvudsakliga jobb? Bryr de sig?

Min erfarenhet efter 20 år i mediebranschen säger mig att det här är svårt. Det varierar kraftigt mellan olika företag och organisationer. Ju mer komplex en bransch är, desto mer komplext uttrycker sig företagen. Man dras med i jargongen. 

Och ju större affärerna är, desto mer urvattnad blir tonaliteten. Man inbillar sig att företag som pratar med företag ska låta så.

Företag pratar aldrig med företag

Problemet är att företag aldrig pratar med företag. Det är alltid människor som pratar med människor. Till och med när något är skrivet eller skapat av AI.

Ja, det gäller på LinkedIn också. Plattformen vi ibland inbillar oss ska vara mer “corporate”. De inlägg som blir raketer är aldrig “så stolt över mitt team som överträffade budget i Q3”, utan snarare “När jag gick igenom en period av sjukdom och kris – kom jag till en insikt”. 

En människa utan personlighet?

Ställ dig själv frågan vad du tycker om en människa utan personlighet? Hur känns hen? Det blir inte bättre av att vi lämnar över allt mer ansvar på våra datorer. AI är bra på mycket, men en sak som den fortfarande saknar är personlighet. Så se till att använda din.

Ibland får man kommentarer som “det är för talspråkligt skrivet”. Som om det skulle vara något negativt. Det är det sällan. Ofta är det tvärtom. Ett klassiskt exempel på att hitta en tonalitet med personlighet är “middagsbjudningen”. Hur skulle du berätta om ditt komplexa företag för någon som hamnat bredvid dig på en fest? Hur skulle du få hen nyfiken och intresserad?

Vilka är bra på att berätta?

Ett annat knep för att inte falla i “in genom ena örat och ut genom andra”-fällan, är att tänka på människor du känner som är bra på att berätta. Alla känner vi några. De som folk samlas kring, som får alla att skratta. De som har de där oväntade och kreativa associationerna. Hur gör de? Inspireras av dem när du funderar över ditt företags tonalitet. Hur skulle de beskriva ditt företag?

Din tonalitet är din personlighet. Det är ingen liten sak. Bli inte ett till huvud i sociala medier som pratar om företagets “agila förhållningssätt som möjliggör innovativ digitalisering”. Bli istället någon som kommer hem till familjen i en liten korg. En kärleksboll av fluff. En hund som gör avtryck.
Om inte – riskerar du att bli gårdagens bacon.

 

PLAN. Behöver du och ditt företag hitta rätt tonalitet i era kanaler? Vi arbetar regelbundet med att hjälpa företag med just det. Kontakta oss så sätter vi ihop en plan för att komma fram till rätt tonalitet för er.

Jag kan hjälpa dig med tonaliteten ❤️

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/KHW22_robert-6984.jpg

Robert Långström

Content Director

robert.langstrom@spoon.se +46 76 526 46 31

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook