Sociala medier
Visste du att man som svensk kan plugga på Åbo Akademi i Finland? Det budskapet fick vi i uppdrag att sprida till unga svenskar. Och förutom att Finland är allmänt stekhett just nu finns det flera goda anledningar att testa studentlivet på andra sidan Östersjön.
Åbo Akademi är ett av Finlands äldsta universitet med flera fakulteter och campus i Åbo och Vasa. Universitetet är svenskspråkigt och här kan man också studera på engelska. Hit kommer studerande från hela världen, men Åbo Akademi vill gärna öka andelen svenska studenter.
Målgruppen, Generation Z (18-25 år), är kända för att vara trygghetssökande, så att resa till Finland för att plugga är ett ganska lagom äventyr. Dessutom är det lätt att få studentbostad i Finland, lunchen är subventionerad och studentlivet i Åbo och Vasa är rikt. Bra förutsättningar att locka med!
Att möta målgruppen i en kanal där de befinner sig, TikTok, med innehåll som liknar det organiska, innebär att man enklare kan väcka nyfikenhet och nå ut.
Kampanjen för TikTok delades upp i två omgångar, en under hösten för att skapa kännedom om Åbo Akademi, och en andra omgång närmare ansökningstiden under våren. Vi krokade arm med ett känt grepp på plattformen och lät riktiga svenska studenter på universitetet inspirera snarare än informera.
I klippen får man följa studenterna som listar sina egna 3 anledningar till varför de gillar att plugga på Åbo Akademi.
I den första delen av kampanjen fokuserade vi på att nå och identifiera personer med ett intresse för Åbo Akademi. Resultatet blev över 1 miljon visningar och en unik räckvidd på 500 000 personer – en stark grund för att kunna arbeta vidare med målgruppen i nästa fas.
Den andra delen av kampanjen var mer konverteringsinriktad och resulterade i närmare 8 000 klick till Åbo Akademis webbplats under en period på fyra veckor. Intresset för att studera vid Åbo Akademi har med andra ord verkligen väckts hos unga svenskar.
"Planering, förverkligande och analys – Spoon har agerat professionellt i alla faser och därtill levererat det lilla extra."
– Hanna Mäkinen, marknadsföringskoordinator, Åbo Akademi