Vad trendar inom sociala medier 2024?
TikTok växer så det knakar, Youtube är den plattform svenskarna använder mest och Linkedin blir en one-stop-shop för B2B. Här tittar Spoons social media manager Elin Svensson närmare på 5 trender att ta hänsyn till 2024 i arbetet med sociala medier.
Publicerad
19 december 2023
Sociala medier fortsätter att växa i Sverige, och listan över kanaler som är viktiga och som väcker engagemang kan göras lång. Klart är att sociala medier fortsätter att ha en stark och central roll i mixen av olika medier för strategisk marknadskommunikation. Hur når man genom bruset?
Underhållning – främsta drivkraften att använda SoMe
Enligt Svenskarna och Internets rapport 2023 är svaret tydligt att den främsta drivkraften för att använda sociala medier är underhållning. Man vill helt enkelt ha kul när man använder tex TikTok eller Instagram. Betyder det att varje inlägg eller annons ska resultera i ett gapskratt? Nej, underhållning är mycket mer än smygfilmade stackars stockholmare som snubblar fram på istäckta trottoarer. Här listar vi några intressanta trender inom SoMe för 2024:
5 trender inom sociala medier:
Relevant underhållning för rätt målgrupp
Med insikten att underhållningen är viktigast, gäller det att hålla underhållningen relevant för sin målgrupp. Har du en tydlig strategi bakom? Har du gjort ditt insiktsarbete? När du har en bra plan landar det troligen bättre. Ett bra exempel är vaccin.nu och deras kampanj riktad mot 90-talister som fångar målgruppens uppmärksamhet genom att referera till den ikoniska plattformen Lunarstorm.
Youtube – svenskarnas mest använda kanal
8 av 10 svenskar har använt Youtube under 2023 och målgruppen är bred – här samlas alla åldrar. Självklart med olika intressen. 2021 lanserades Youtube Shorts, ett stående format med ett eget flöde på plattformen som snabbt pekades ut som en dålig kopia av TikTok. Vad man trodde vara ett kortlivat buzz har nu mer än 50 miljarder (ja, miljarder) visningar världen över. Så de är verkligen här för att stanna. Trenden visar på att vi tittar på allt längre klipp, så därför är Youtube Shorts en optimal placering för att exponera annonser i. Och här finns också en bra möjlighet att nå ut med ditt övriga rörliga innehåll. (PS – glöm inte att SEO-optimera – det görs ca 2 miljarder sök på Youtube varje månad!)
Håll dig uppdaterad om Linkedin
Ja, du läste rätt. Trots att TikTok står för den största ökningen av antal användare i Sverige 2023 så vill vi rikta strålkastarljuset mot Linkedin, som växer fort, särskilt bland unga! Under året har man uppdaterat sina algoritmer och vill numera premiera det professionella innehållet, så som kanalen var tänkt från början. Vi säger hejdå till personliga inlägg från “självutnämnda livscoacher” och säger hej till det som de själva beskriver det – “knowledge and advice”.
Fler trender på LinkedIn: ett nytt spännande annonsformat som kallas Thought-leader Ads har gjort entré och möjliggör sponsring av poster skapade av kollegor. När LinkedIn gärna vill behålla användarna på plattformen, premierar de även nyhetsbrev och artiklar som publiceras direkt på kanalen. Värt att testa eftersom nyheter som dessa får större spridning. Vi förväntar oss fler spännande uppdateringar och format 2024 och inte minst en ny arena att utforska även för B2C.
SEO och sociala medier
“Detta är så 2022” – tänker du nu, men faktum är att sök på sociala medier växer, det är inte längre bara en uppmaning att optimera din bio-beskrivning och captions med relevanta nyckelord. I oktober lanserade TikTok Search Ads Toggle, en funktion som tillåter varumärken att annonsera i TikToks sökresultat. Än så länge är det nya formatet endast tillgängligt i USA men testat på andra marknader. Underskatta inte SEO som ytterligare ett effektivt sätt att nå igenom bruset 2024. (Och att SEO-optimera din Youtubekanal kan ge dig snabb ROI!)
Upptäck de senaste videotrenderna på TikTok
Det går givetvis inte att skriva ett blogginlägg om trender för sociala medier 2024 utan att nämna TikTok. Plattformen kommer fortsätta att vara navet för de senaste videotrenderna att inspireras av och som kan användas i flera andra kanaler för större spridning. Kanske upptäcker du och hakar på en trend som är precis rätt för just din målgrupp, en kortsiktig aktivering som kan ge långsiktiga resultat.
En ytterligare spaning talar för att längre videoklipp är på väg tillbaka, både TikTok och Instagram testar att öka längden till 15 minuter på organiska videos. En beteendeförändring är definitivt i rörelse. Några som inte var sena på pucken var Paramount som släppte hela kultfilmen “Mean Girls” i 23 avsnitt på TikTok i oktober i år.