Home page link.
Svenska Engelska

Kundtidning

Kia Story - kundtidningen som bygger relationer

Hur man stärker relationen med kunderna

Kia är Sveriges snabbast växande bilmärke. Sedan 2008 har Spoon producerat Kia Swedens kundtidning, Kia Story, som spelat en mycket viktig roll i att stärka företagets relationer med sina kunder.

Utmaningen

Under 2021 positionerade Kia Motor om sitt varumärke globalt. Från sin roll som biltillverkare ska Kia utvecklas till en leverantör av hållbara mobilitetstjänster. Det är en förändring som omfattar allt från Kias produkter till bolagets marknadsföring. Spoon fick i uppdrag att väva in denna utveckling i kundtidningen Kia Story. Och det handlade inte bara om att anpassa tidningens utseende och känsla till de nya riktlinjerna för varumärket. Den stora utmaningen var att informera läsaren om Kias nya resa – och samtidigt behålla känslan av högkvalitativt livsstilsmagasin som de vant sig vid.

Lösningen

I nära samarbete med Kia Swedens marknadsavdelning tog Spoon fram ett helt nytt koncept för Kia Story. Allt – från design till innehåll – skulle spegla hur det är att äga en bil, både idag och i framtiden. Många av dem som köper en av Kias elbilar eller laddhybrider har ingen tidigare relation till varumärket, så det var centralt att de skulle känna sig välkomna. Samtidigt var det viktigt att Kia Story även i fortsättningen känns relevant för dem som kört Kia länge.

  • Kia_case1

"Spoon är alltid professionella och de lyckas fånga vårt varumärkes rätta tonalitet. De lyfter fram relevant innehåll och paketerar det lika proffsigt som attraktivt – oavsett om det är papper eller digitalt. Det smidiga samarbetet bygger på en djup förståelse, inte minst när det gäller den snabba omställning till elektrisk och hållbar mobilitet som Kia driver inom bilindustrin."

– David Lilja, PR Manager, Kia Sweden

Resultat

Slutprodukten är ett magasin med så hög kvalitet att det är svårt att lägga ifrån sig. Reaktionerna har genomgående varit positiva, både från kunder och återförsäljare. Många läsare kontaktade till och med Kia enbart för att berömma nya, uppdaterade Kia Story.

Kontakta mig

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/IngerSundelin2-bw.jpg

Inger Sundelin

Client Director

inger.sundelin@spoon.se +46 76 526 46 13

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook