SoMe-kampanj
Vad är hårdvaluta i dagens samhälle? Jo, tid. Detta tog vi fasta på när Hallandstrafiken ville få fler att välja kollektivtrafiken framför bilen och öka sin biljettförsäljning.
Hallandstrafikens uppdrag är att få fler människor att välja kollektivtrafiken framför andra färdmedel. Det huvudsakliga målet är att dubbla marknadsandelen gentemot bilen till 30 procent 2030. En rejäl utmaning med andra ord! Spoon fick i uppdrag att genom en kreativ kommunikationskampanj både stärka varumärket långsiktigt och öka biljettförsäljningen på kort sikt. Två skilda mål, vilket var en utmaning i sig.
Genom ett gediget insiktsarbete kom vi bland annat fram till att många i målgruppen (halländska bilister i åldern 18–64 år) upplever sig ha för lite tid över “till annat” – som att läsa en bok, lyssna på en podd eller bara sova. Samtidigt tillbringar de i snitt mellan 40 och 60 minuter i bilen varje dag – tid de skulle kunna lägga på annat. Människors känsla av att ha för lite tid var alltså något vi kunde bygga på i vår kommunikation! Vi behövde också skapa olika typer av innehåll med olika syften, både varumärkesbyggande och konverterande.
Baserat på insikterna tog vi fram konceptet “När du behöver tiden, står vi för platsen”, där vi visade hur du kan utnyttja din restid mer effektivt om du väljer kollektivtrafiken framför bilen. I filmer för sociala kanaler belyste vi verkliga (och jobbiga) situationer och visade sedan hur skönt det kan vara att få lite extra tid i kollektivtrafiken. Vi skapade även korta “voxpop-filmer” där halländska resenärer berättade vad de gör med sin restid, bildposter med konverterande budskap och utomhusreklam.
Kampanjen överträffade de uppsatta estimaten. Totalt genererade kampanjen nästan 2,4 miljoner exponeringar och 384 000 videovisningar. Den konverteringsdrivande kampanjen fick strax över 10 000 länkklick från sociala medier till webbsidan (estimerat resultat: 4 900 länkklick, +106 %). Antalet sålda biljetter för enkelresor med Hallandstrafiken ökade med 7% jämfört med samma period föregående år, trots att Hallandstrafiken då erbjöd en rabatt.