Home page link.
Svenska Engelska

Kampanj

Umeå universitet lockar studenter på distans

Hur lockar man studenter till ny utbildning?

Civilingenjörsprogrammet vid Umeå universitet lanserar en helt unik utbildning i Sverige, en distansutbildning i Teknisk kemi. Men för att få ansökningar till en fem år lång distansutbildning krävs att uppmärksamhet väcks – hos rätt personer.

Bakgrund:

Omställningen mot grön energi pågår över världen, och inte minst i norra Sverige som tagit en ledande position även internationellt. Att få ett jobb efter en examen i Teknisk kemi är inte en fråga om – utan var. Branschens efterfrågan är idag större än utbudet.

Utmaning:

Som distansutbildning öppnas möjligheten för fler att söka, men hur lockar man till intresse för en utbildning som kommer att hållas på distans i hela fem år? Det är ett stort och långt åtagande – både för studenter och för universitetet.

Lösning:

För många unga är det i dag viktigt att göra världen bättre, samtidigt som de värderar att ha en trygg framtid. Vi ville visa att utbildningen i Teknisk kemi gör det möjlighet att tillfredsställa båda dessa intressen. Med en kampanj i sociala medier lekte vi med idén om miljökämpar. Tittarna möts av olika budskap som skrivs på typiska demonstrationsplakat: “Miljö…”, “Grön…”, “Hållbar…”. Men när vi zoomar ut visas istället namnet på olika kurser – Grön bioprocessteknik, 15 hp. Varför? Jo, för att civilingenjörsprogram i Teknisk kemi utbildar framtidens miljösmarta ingenjörer!

Resultat:

Kampanjen blev en succé med drygt 2 miljoner videovisningar – dubbelt så många som målsättningen. Antalet länkklick till universitetets programsida var drygt 17 000, fyra gånger det ursprungliga estimatet.

Resultat

Videovisningar

0

Länkklick

0

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Fredrik-Arvidsson-bw-600x664-1.png

Fredrik Arvidsson

Client Director

fredrik.arvidsson@spoon.se +46 70 497 43 11

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook