Home page link.
Svenska Engelska

Videoproduktion

Mighty Jobs - en personlig kampanj från Volvo Penta

Kampanjen som fick över 35 miljoner visningar

När du ser en stor grön motor för industriella installationer, tänker du då på mänsklig värme, engagemang, underhållning och känslor? Nej, trodde inte det! Men du kanske ändrar dig efter att ha tittat på Volvo Pentas Mighty Jobs-kampanj.

Utmaningen

Den svenska motortillverkaren Volvo Penta har funnits i över 100 år och har en lång och bred erfarenhet när det gäller kvalitet och innovation inom båtbranschen. Det är ju bra, eller…?
För det marina området är det i högsta grad så. Men Volvo Pentas lika viktiga och omfattande utbud för industriinstallationer behövde ett lyft för att skapa en bättre balans i uppmärksamheten. Så, om man har ett redan väletablerat varumärke, hur kan man förändra hur en del av det uppfattas?

Lösningen

Vad är det viktigaste i hela världen? Människor, såklart. Så varför inte hylla några av dem? Personer som utför jätteviktiga jobb, men ofta glöms bort. Därför blev människor den röda tråden när Spoon skapade en videoserie online som vi kallade ”Mighty Jobs”.

Med vårt fokus på människor kunde vi väcka välförtjänt uppmärksamhet för deras arbete. Men även för de maskiner som utför de här jätteviktiga jobben runtom i världen och drivs av Volvo Pentas motorer.

"Det är helt fantastiskt att Mighty Jobs-kampanjen vinner första pris i prestigefyllda Swedish Content Awards. Att framhäva personer som hanterar olika tillämpningar inom skilda områden som lantbruk, skogsbruk, gruvindustri, flygplatser och hamnar, liksom resultaten av deras arbete, är ett framgångsrikt sätt att stärka vår industriella verksamhet och kännedomen om våra motorer som är hjärtat i maskinerna."

– Ann Parmar, PR & Communication Industrial Brand, Communication & Marketing, Volvo Penta

Resultatet

Genom att kombinera små, noggrant utvalda målgrupper med bredare intressegrupper, kunde Spoon uppnå en stark kombination av stor räckvidd och djupt engagemang för Mighty Jobs-kampanjens innehåll. Sett till alla plattformar och filmvisningar har Mighty Jobs-kampanjen genererat 35 miljoner visningar, med en total visningstid på 14 miljoner minuter. Ytterligare ett bevis på succén är de 570 000 reaktioner, kommentarer och delningar som filmerna fått på Facebook. Under kampanjperioden ökade också antalet besökare på Volvo Pentas webbplats för industriella offroad-installationer med 98 procent. Och inte minst, Mighty Jobs tog hem guldet i Swedish Content Awards 2019 för bästa innehåll i kategorin Fordon & Transport.

Resultat

Videovisningar

0

Reaktioner, kommentarer, delningar

0

Visningstid

0

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/FridaStahre2_svartvitt-1.jpg

Frida Stahre

Projektledare

frida.stahre@spoon.se +46 73 596 67 41

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook