Så hittar du ditt varumärkes riktiga röst
Vill du ha långsiktiga relationer med dina kunder? Skaffa då en varumärkesröst som är likadan oavsett var du än pratar. Spoons creative director Kajsa Shedwin förklarar här hur man gör.
Publicerad
6 mars 2025
Ett varumärkes röst är idag lika viktigt som dess look & feel. Att prata med kunder i olika kanaler kräver en tydlig röst som passar varumärket och som känns äkta. Åtminstone om man vill bygga långvariga relationer. Här har jag skrivit en guide till hur man kommer igång …men först en liten berättelse.
Silky och smooth på SoMe men en skitstövel IRL
Jag hade en kompis som utvecklades till mästare på att bygga sitt personliga varumärke, i sociala medier. Det var kärleksförklaringar, gullegullspråk, solnedgångar och sånt som kallas “upplyst”. En bild målades av hur glittrande sinnlig och empatisk hen var. I takt med att följarskaran växte, tätnade inläggen om vikten av “care”, “kinship” och autencitet.
Vilken stjärna tänker kanske du. Absolut, för den del av ”målgruppen” som upplevde min kompis via skärmen. Men i relation till mig som träffade personen i den verkliga världen blev upplevelsen en annan. Hen var allt oftare snarstucken i tonen, och vid flertalet tillfällen handlade det om ren gaslighting av mig.
Jag skrollade igenom hens instagram och blev förvirrad. Hur är det möjligt att någon kan uppträda så diametralt olika, beroende på vem som lyssnade?
Till dig som vill hitta ditt varumärkes röst har jag därför ett råd. Var äkta. (Eller åtminstone konsekvent!)
8 punkter för att hitta varumärkesrösten
1. Fundera på vad ditt varumärke står för
Vilka värderingar har du? Hur beskriver du din personlighet? Vad har du för karaktärsdrag? Vad har du/ditt varumärke för syfte? Vart är ni på väg?
2. Lär känna din målgrupp
Vem pratar du med? Vad gillar de och hur vill de bli tilltalade? Har målgruppen förändrats över tid? Föryngrats? Hur lojala är de med just dig?
3. Använd ett språk som resonerar med målgruppen
Säkerställ vilken typ av språk (vardagligt, kreativt, småputtrigt, tekniskt) som tilltalar din publik. Gör din research. Snoka runt i kommentarsfält hos konkurrenter och fundera hur du undviker att låta precis likadant.
4. Var autentisk
Ta inte AI till hjälp på denna punkt! Se till att rösten känns trovärdig och inte påklistrad. Oavsett om du kränger HR-tjänster eller batterier är det människor du vill få igång. De kommer inte att lyssna om du inte upplevs äkta.
(En gång försökte jag sälja in kommunikationskonceptet “Förlåt” till ett stort, anrikt rederi som ämnade lyfta sina ambitioner att sluta skita ner haven med båtarnas utsläpp. Den gången blev det bomstopp, tyvärr, men är fortfarande ett av mina bästa ögonblick i karriären.)
5. Var tydlig
Se till att budskapet är klart och enkelt att ta till sig. Renodla, förkorta och flytta det som är överkurs till en appendix nånstans.
6. Skapa känslomässig koppling
Försök att väcka känslor och engagemang. Här får du publiken på fall genom bilder och språk och som berör. Som tidigare nämnts är även (i synnerhet) B2B-kommunikation betjänt av ord som “snäll”, “fin” och “tack”.
7. Skriv en guide
Sätt upp regler för hur du ska skriva (vilka ord du använder och motivera hur de bäst förmedlar rätt känsla). Säkerställ att alla som ska prata i ditt varumärkes mic vet vad de ska säga. Bevaka att reglerna efterlevs.
8. Var konsekvent
Sist, men som ni anar, absolut inte minst: Använd samma röst överallt, så att folk känner igen den, och känner sig trygga med att du är du.
Kram och lycka till i relationsbyggandet 2025.
PS. Behöver du hjälp med att hitta rösten? Vi på Spoon har lång erfarenhet av att arbeta med just dessa utmaningar. Kontakta mig så skapar vi en plan.
Vill du prata varumärke med mig?
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F06%2FSpoon-Kajsa-Schwedin-BW-600x664-1.png)