Strategi, konceptutveckling och grafisk design
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2Fhero.jpeg)
Konsten är alltid nära i Halland – varför kändes den då så långt bort? Med konceptet Art Halland för vi människor närmare konsten, och hjälper konstaktörerna att samarbeta på en gemensam yta.
Halland är känt för långa sandstränder och en bra matscen, men inte för sin levande och intressanta konstscen. En missad möjlighet att bygga stolthet och livskvalitet hos hallänningar, och addera ytterligare ytterligare en punkt till listan “goda anledningar att åka till Halland”.
Hallands konstscen är diversifierad och utbudet är spännande, med en rad mindre aktörer som visar och skapar intressant konst. Men bristen på enskilda, stora dragplåster gör att det inte blir känt utanför kretsen av konstintresserade. För att ge Hallands konstaktörer en möjlighet att synas och höras mer behöver de samlas i samma koncept – konceptet kan då bli det kommunikativa flaggskeppet som Halland de facto saknat.
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2F1.jpeg)
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2F2.jpeg)
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2F3.jpeg)
Vårt koncept Art Halland blir den lockande samlingsutställningen som Halland saknat. På sajten, i de sociala medierna och i trycksaker kan vi visa det mesta och det bästa som regionen har att uppvisa när det kommer till konst. När de många aktörerna sammanförs kan de hämta kommunikativ kraft av varandra, och därmed känns Halland som en större och mer intressant konstdestination.
Art Halland lanserades publikt hösten 2025 med en reklamkampanj, en sajt och närvaro på sociala medier. Konceptet togs väl emot i Halland och våra uppdragsgivare vittnar om att det blivit en välbehövlig energiinjektion till konstscenen. Engagemanget syns bland annat på Art Hallands konton på sociala medier. Projektet var aldrig tänkt som ett tomtebloss, en quick fix, utan är ett långsiktigt initiativ för att öka relevansen och kännedomen om den halländska konstscenen. Sett ur det prismat har lanseringen varit mycket framgångsrik!
/https%3A%2F%2Fspoon.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2F4.jpeg)
“Spoon har varit en mycket bra samarbetspartner i att förstå och ta till sig vår komplexa intressentsituation – från politik och regionledning till kommuner, förvaltningar, destinationsbolag, konstinstitutioner och invånare – och översätta den till ett hållbart koncept och träffsäker kommunikation. Responsen har varit genomgående positiv.”
– Pär Krutzén, strategisk projektledare, Art Halland.