SEB:s magasin Value fick nytt utseende och innehåll samt en ny känsla 2021. Det uppfräschade pappersmagasinet är framåtblickande, informativt och inspirerande – och man har inte tagit några genvägar i produktionen. Det märktes inte minst när magasinet vann guld i Svenska Designpriset 2021.
Nordens ledande företagsbank, SEB, kom till Spoon med ett tydligt uppdrag för sin kundtidning Value. De ville minska antalet utgåvor från tre till en varje år. Men hur skulle de kunna producera ett magasin med så hög kvalitet att det kunde ersätta tre utgåvor och dessutom vara relevant ett helt år?
En relativt ordinär kundtidning förvandlades till något som förgyller soffbordet. Målet var att skapa en trycksak som utstrålar tidlöshet och kvalitet, med ett innehåll som läsarna verkligen uppskattar. Value skulle ta ett enormt kliv från den typiska kundtidningsmallen till att bli en premiumprodukt om generationsföretag, entreprenörskap och hållbarhet. Innehållet skulle fokusera på perspektiv och områden som är relevanta för en positiv samhällsförändring – något som målgruppen vill vara en del av.
"I dagens digitala miljö ser vi värdet av det som går att ta på. Det utstrålar en känsla av kvalitet. Speciellt idag, när det mesta kommuniceras digitalt. Våra kunder uppskattar att kunna hålla en trycksak i handen – något som förmedlar våra kärnvärden. Med Value har vi gått från att göra en kundtidning till att skapa ett kvalitetsmagasin. Många av våra kunder har Value liggande framme på sitt bord, precis som en coffee table-bok. Vi ser Value som ett värdekoncept."
– Daniel Fagerström, Global Marketing Business Partner, Private Banking, SEB
Value lyfter fram de intressantaste personerna inom bank- och finanssektorn, men även kulturpersonligheter och designers. Det är en produkt som utstrålar kvalitet och som ger läsaren tips och råd om aktier, fonder och kapitalförvaltning. Med en positiv läsarrespons på 97 procent är Value ett magasin som uppskattas mycket av både kunder och SEB:s egna medarbetare. Det beskrivs som framåtriktat, informativt och inspirerande. 2021 vann magasinet guld i kategorin bästa kundtidning i Svenska Designpriset.