Konceptutveckling, film- och bildproduktion & motion graphics
När världens största teknikmässa behövde en huvudtalare vände de sig till Volvo Group – som i sin tur vände sig till Spoon. Uppdraget? Att förvandla ett keynote speaker-framträdande till en upplevelse utöver det vanliga.
Att hålla ett keynote-framträdande på CES i Las Vegas är lite som att spela huvudrollen på Broadway – alla tittar på dig och det finns ingen andra chans. Volvo Group behövde ett koncept som kunde bära hela deras medverkan: före, under och efter mässan.
Dessutom skulle presentationen engagera både den fysiska publiken och tusentals digitala åskådare världen över – i hela 60 minuter. Detta skulle inte ske på vilka skärmar som helst utan på (vågar vi påstå) några av världens största skärmar. Eller vad sägs om måtten 13 000*1280 pixlar? Det ställde enorma krav på allt material vi producerade.
I en tid när alla pratar om framtiden har Volvo Group en unik position. De har varit med och byggt den i nästan hundra år. Med den insikten som grund kunde vi skapa ett kraftfullt visionärt och tröstande budskap: Vi vet att det är tuffa tider och det är mycket som måste lösas men vi tar vårt ansvar – ” We’ve got this”.
För vem kan säga det med större trovärdighet än företaget som bokstavligen håller världen rullande? De är – och har alltid varit – Confidently Ahead. Med konceptet Confidently Ahead levererade vi en show som fick hela CES att hålla andan – i totalt mörker.
Konceptet visar hur Volvo Group tar täten i omställningen mot en hållbar framtid. Det handlar inte om storslagna löften, utan om konkreta bevis på ledarskap genom innovation och erfarenhet. För att förverkliga konceptet på CES utvecklade vi en berättelse där varje del förstärkte budskapet.
Vi skapade en visuell värld som är synonym med att vara självsäker och valde medvetet ett lugnare tempo i film, bildvisning och grafik eftersom det är ”confident” att våga lita på att det man visar är bra nog för att hålla en längre stund. Istället för snabba klipp landade vi i att producera animerade stillbilder med en parallaxeffekt, där vi frilagt olika lager i bilden för att skapa en känsla av djup och rörelse. I mitten av keynoten genomfördes också en VR-presentation, som producerats av Edelman/DVA.
Genom hela processen fungerade vi som bollplank åt Volvo Group och hjälpte dem att hitta en bra dramaturgi genom keynotetalet, där såväl Volvos vd Martin Lundstedt som Sveriges energi- och näringslivsminister Ebba Busch pratade.
Vi tryckte mycket på att vi skulle jobba med ”show don’t tell” för att hålla publikens intresse vid liv. Ett sådant exempel var att vi iscensatte ett strömavbrott på scenen, mitt i vd:n Martin Lundstedts tal. Detta användes för att exemplifiera vilken samhällsbärande funktion Volvo Group har. När mörkret lade sig över publiken, och tittarnas skärmar blev svarta, fick de bokstavligen uppleva hur viktigt det är att hålla världens hjul rullande.
Las Vegas-publiken är van vid underhållning i världsklass. Vi säger inte att vi kom upp på Celine Dion- eller Adele-nivå, men vi hörde jublet i den fullsatta salen på Mandalay Bay Convention Center efter framträdandet och det var öronbedövande.
Självklart berodde det främst på de lysande talen från Volvo-chefer och politiker – men vi vet också att vår visuella show lyfte hela tillställningen ännu ett snäpp. Efter CES har Volvo märkt ett ökat intresse från media, något som verkligen kan sägas även om energi- och näringsminister Ebba Busch, vars tal blev viralt. En krönika i ekonomikanalen EFN slår fast att keynote-framträdandet helt enkelt var ”succé för Volvo”. Vi håller med!
Scrolla ned för att se hela framträdandet på CES.