Home page link.
Svenska Engelska

Blogg

5 sätt att lyckas med storytelling.

Malin Dahlberg, redaktör och blodhund på Spoon.

Släpp loss en redaktör och hitta guldkornen

Ni har bestämt er för att använda storytelling för att sticka ut i bruset. Visa vad företaget står för, lyfta vardagshjältarna, skildra avgörande händelser och vägval. Bra beslut. Här är 5 viktiga saker att tänka på:

Publicerad

17 juni 2023

Att berätta verkliga historier är ett fantastiskt sätt att ge ett varumärke personlighet. Och gör ni det bra kan ni bli kompisar med er publik på riktigt. Nu återstår det bara att hitta de spännande berättelserna som döljer sig i er organisation. Inte lika lätt som det låter.

Att identifiera en riktigt bra story är en förmåga som tar flera år att finslipa. Den som vill lyckas med sin storytelling behöver därför en erfaren redaktör. Nu kanske ni tänker ”Vi har ju en kommunikationsavdelning, kan inte de fixa det här?” Kanske, men troligtvis inte. Det är skillnad på information och de historier som får oss att stanna mitt i steget och vilja veta hur det slutar.

Släpp loss en blodhund

En bra redaktör är som en blodhund. Ger. Inte. Upp. Inte förrän de där oväntade, hjärtevärmande, roliga och sorgliga berättelserna är uppspårade, tydligt vinklade och genomförda i det format som passar storyn bäst.

En annan fördel är att ni slipper inifrån- och ut-perspektivet. En extern redaktör kan ducka för ängsliga åsikter om att ”vd kanske ska vara med”, eller ”alla avdelningar måste få synas”.

För bästa resultat – släpp redaktören lös! Ett vanligt misstag är att det ordnas en workshop med HR och ett gäng blandade avdelningschefer. Det är inte där det händer.

Förse er redaktör med en telefonlista till dem som jobbar så långt ner i organisationen som möjligt. Och bli förbluffad över vad som kommer tillbaka.

Lär dig tänka som en redaktör – 5 tips

01. Vad är grejen?

Det är en fråga alla redaktörer ställer sig, flera gånger om dagen. Vad är det unika med berättelsen? Är den rolig, sorlig eller osannolik? Löser den ett problem? Finns det ett nyhetsvärde? Vem kan ge storyn kött och blod? Hitta kroken och håva in en intresserad publik.

02. Öppet sinne

Förutfattade meningar hör inte hemma i en redaktörs toolkit. Ur ett storytelling-perspektiv är det mycket möjligt att företagets lokalvårdare har en intressantare livshistoria än vice vd. Leta brett, ställ öppna frågor och lyssna uppmärksamt så kommer vardagshjältarna att ställa sig på rad.

03. Bli åsiktsimmun

När det ska planeras innehåll är det lätt att gå vilse bland företagets olika stakeholders och intressegrupper. Alla vill vara med. Det är inte ett bra utgångsläge för din storytelling. Låt styrkan i berättelserna styra och bli åsiktsimmun, som en bra redaktör.

04. Paktering är allt

Med en bra historia kommer man långt, men den behöver också paketeras. Fundera ut om storyn gör sig bäst som film eller i text? Finns det bilder eller behöver det tas nya? Ska den ingå i en serie? Är du osäker på formatet, låt dig inspireras av hur andra gjort. Tänk https://www.humansofnewyork.com/.

05. Igenkänning

Det finns en oväntad kraft i det lilla. Vi människor dras till äkta, jordnära berättelser som skapar igenkänning. Leta efter de små detaljerna i jobbvardagen, snarare än storslagna projekt och satsningar. Och låt läsaren hänga med. Hur känns det, hur låter det, hur luktar det? Plötsligt har du en engagerad publik som vill veta mer.

Vill du veta mer?

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Malin-Dahlberg-BW-600x664-1.png

Malin Dahlberg

Content Director

malin.dahlberg@spoon.se +46 70 542 41 64

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook