Home page link.
Svenska Engelska

Koncept, video, sociala medier

Storytelling fick rekordmånga att söka till Röda Korsets Högskola

Autentisk och äkta berättande

Storytelling som berör och distribution som tar sig genom bruset. Så hjälpte vi Röda Korsets Högskola att slå rekord i antal sökande till sjuksköterskeutbildningen. 

Utmaning

Det är tuff konkurrens bland sjuksköterskeutbildningarna i Stockholm. Röda Korsets Högskola ville få fler att söka sig till dem – och få fler att välja deras utbildning som förstaval. Men hur når man ut med sitt budskap när andra utbildningar är både större och har ett liknande erbjudande? Hur får man potentiella studenter att känna för just Röda Korsets Högskola? 

Insikt

Vi fann två huvudsakliga sätt att sticka ut och skapa en känsla för just Röda Korsets Högskola.
(1) Jobba med storytelling som berör, som visar att sjuksköterskeyrket är ett högre kall och att Röda Korsets Högskola är platsen för att hitta det kallet.
(2) Lyfta fram Röda Korsets historia och globala profil
med människan i centrum och utblick mot världen.

Lösning

I flera kampanjer genom åren har vi låtit både sjuksköterskestudenter och yrkesarbetande sjuksköterskor berätta från hjärtat hur de ser på yrket och sin utbildning. I kampanjen “Mitt stoltaste ögonblick” intervjuade vi yrkesarbetande sjuksköterskor och bad dem berätta om sitt stoltaste ögonblick som sjuksköterska. Personliga och känslosamma berättelser som går bortom arbetets vardag och sätter fingret på det som gör yrket speciellt.


På grund av patientsäkerheten lät vi sedan skådespelare läsa upp berättelserna i ett antal filmer. Dessa distribuerades strategiskt i olika versioner, och i olika sociala kanaler, för att få fler att söka sig till Röda Korsets Högskola.

Resultat

Sedan vi började samarbetet med Röda Korsets Högskola har antalet sökande till sjuksköterskeutbildningen ökat med 49 procent. Antalet som sökt utbildningen som förstaval har ökat med 70 procent.

"Rekordmånga sökande till höstterminens sjuksköterskeprogram, fantastiska siffror! Stort tack för en otroligt fin kampanj!"

– Helene Komlos-Grill, kommunikationsansvarig på Röda Korsets Högskola.

Vill du veta mer? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/KHW22_robert-6984.jpg

Robert Långström

Content Director

robert.langstrom@spoon.se +46 76 526 46 31

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook