Vad är en playbook – och varför behöver du en?
I rollen som kommunikatör eller marknadsförare har du antagligen hört talas om playbooks eller spelbok på svenska. Det har visat sig att det är mer än bara ett nytt modeord för kommunikationsstrategier. Spoons planner Rui Tenreiro förklarar vad en playbook är – och varför du behöver en.
Publicerad
15 augusti 2023
Vad är en playbook?
En playbook är ett taktiskt dokument med en tydlig blåkopia över hur ett företag förväntar sig att bedriva sin verksamhet. Den gör detta genom att sätta en standard för företagets strategiska inriktning, samarbete över team-gränser, kommunikation och genomförande av kampanjer. På så sätt är en playbook till hjälp vid konvertering av en strategisk affärsvision till en praktiskt väg framåt. En playbook översätter vision och strategi till taktik.
Inom områden som när som helst kan förändras, kommunicerar en playbook exakt samma information till alla, förtydligar teamens roller och ansvar, vilket resulterar i en tydlig riktning för alla team.
En playbook sträcker sig längre än teamnivå och ger intressenter en överblick av huvudmål, nyckelbudskap, tillgångar, mallar och de arbetsuppgifter som ingår i att framgångsrikt driva ett företag.
3 anledningar varför du behöver en playbook
Playbooken skapar en enad företagsvision
Om inte alla arbetar tillsammans mot samma mål så kommer det skilja sig hur framgång mäts. Det är därför viktigt att det finns en förståelse över avdelningsgränserna för vad framgång är för företaget. En playbook hjälper dig att etablera den unika visionen.
Spelboken skapar stadga och kvalitet hos en varumärke
Ett varumärke är det intryck som skapas hos konsumenter eller intressenter när de interagerar med företagets kommunikation. Allting spelar in, från tonalitet till utseende och känsla av varumärket, både on- och offline. Att vara konsekvent i sin kommunikation blir möjligt med en väl genomarbetad playbook. Även om ett team skulle ändras kan nya medarbetare fortsätta vara konsekventa och upprätthålla kvalitet genom att gå till playbooken.
Playbooken ger intäkter
Genom att strömlinjeforma förståelsen för vad ni jobbar mot, kan en playbook skapa effektivitet, tidsbesparingar och generera en större vinst. I slutänden hänger allt ihop: visionen, upplevelsen av varumärket och hur företaget drivs. Som minst förhindrar playbooken tidsförlust, missförstånd och minskad vinst.
Hur kan Spoon hjälpa dig?
Med vår långa erfarenhet av kommunikation för B2B-varumärken är vi duktiga på att skapa interna dokument som upprätthåller kvalitet och er vision hos alla avdelningar. Tveka inte att hör av dig, vi kan hjälpa dig med alla steg i din playbook.