Kampanj för SOS Alarm
Varje år tar 112 emot omkring en miljon felaktiga samtal. Detta tar tid från den som verkligen behöver hjälp. Hur kan vi förmå svenskarna att inte ringa 112 i onödan? Den frågeställningen tog vi med oss in i kampanjen – som blev en succé.
En sekund kan vara skillnaden mellan liv och död. Därför har SOS Alarm ett pågående behov av att påminna svenska folket om att bara ringa 112 i en faktisk nödsituation. Spoons uppdrag är att hjälpa SOS Alarm att öka medvetenheten kring nödnumret och när du ska ringa 112.
Trots hög andel felringingar gick de felaktiga samtalen faktiskt ner under 2022, men under sommaren går svarstiderna upp. Många ringer dessutom 112 av väldigt märkliga anledningar och i tidigare kampanjer har vi fokuserat på negativa budskap, inte sällan med pekpinnar.
”Vi är otroligt nöjda över resultatet den här kampanjen har gett. Vi vet att den här typen av kommunikation alltid engagerar, men den här volymen har vi sällan sett på kampanjer vi gjort tidigare. Kampanjen har också gjort stort intryck internt bland våra medarbetare, vilket för oss nästan är ännu viktigare.”
– Jenny Friberg, Inhousebyråledare SOS Alarm
En positiv kampanj med ett seriöst budskap. På ett lekfullt sätt hyllade vi den som inte ringer SOS Alarm av fel anledning. Samtal från verkligheten porträtterades av en stolt och glad person. Addera konfetti och festen var ett faktum. Utöver kampanjfilmerna producerade vi en ren informationspost med Sveriges viktigaste nummer. SOS Alarm skapade också en landningssida där man kunde läsa mer om Sveriges viktiga nummer.
Kampanjen gick i Youtube, Meta, i Aftonbladets tryckta sommarbilaga samt på bildskärmar i Ica-butiker runtom i Sverige. Målen sattes upp med hänsyn till tidigare kampanjers resultat och överstegs vida. Till exempel var målet att stillbilden med Sveriges viktigaste nummer skulle delas 250 gånger. Redan första dygnet hade bilden 267 delningar.
Exponeringar (Meta & Youtube)
0
Delningar (Meta)
0
Reaktioner (Meta)
0