Home page link.
Svenska Engelska

Kampanj

Kampanjen som fick fler att hyra cyklar av Styr & Ställ

Så fick vi fler att köpa årskort för hyrcyklar

För mindre än en krona om dagen kan du använda Göteborgs Stads hyrcyklar hur ofta du vill. En riktigt bra deal som borde utnyttjas av fler. Med fartfyllt bildspråk och lekfullt manér lyckades Spoon få fler göteborgare att upptäcka och betala för tjänsten Styr & Ställ.

Utmaning

Göteborgs Stad ville öka kunskapen om sin hyrcykeltjänst, Styr & Ställ, och därigenom öka försäljningen av antalet årskort. Spoons uppgift blev att skapa en kampanj för fånga göteborgarnas uppmärksamhet och få dem att registrera sig för tjänsten.

Insikt

De flesta har råd med 300 kronor om året och det är precis vad ett årskort hos Styr & Ställ kostar. Vi tog fasta på det attraktiva priset och det faktum att undersökningar visar att en majoritet av göteborgarna vill cykla mer. Genom att öka kunskapen om priset på ett årskort såg vi stor potential för köp av fler.

Lösning

Vi började med att uppdatera Styr & Ställs grafiska profil för att addera närvaro och lekfullhet i det visuella språket. Under våren 2024 genomförde vi med hjälp av distributionsbyrån Trickle en kampanj på Facebook och Instagram som riktade sig till boende i Göteborg och Mölndal i åldrarna 18–64 år.

Innehållet fokuserade på cyklande människor i stadsmiljö, fångade i oväntade vinklar för att addera känsla och närvaro. Målet var att driva trafik till styrochstall.se för att få användare att registrera sig i appen och köpa årskort. Utöver den digitala kampanjen tog vi fram klistermärken att sätta på samtliga hyrcyklar för att ytterligare pränta in budskapet.

Resultat

Vid vårkampanjens slut hade vi nått ut till nästan 250 000 personer och fått drygt 8 400 klick till webbsidan. Framför allt såg Styr & Ställ en ökning i antalet sålda årskort – under perioden sålde de elva procent fler årskort än under samma period året innan.

“Spoons team var både lyhörda och kreativa. De skapade sig snabbt en förståelse för Styr & Ställ samt vilka möjligheter och utmaningar vi har i att nå nya användare. Den uppdaterade grafiska profilen är modern, tydlig och lätt att applicera i olika sammanhang och budskapet är tydligt. Dessutom såg vi en ökad årskortsförsäljning under kampanjperioden.”

– Emma Edvardsson, Planeringsledare, Göteborgs Stad

Totalt antal exponeringar

0

Antal klick till webb

0

Ökning av sålda årskort i procent

0

Vill du veta mer? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/08/FridaStahre2_svartvitt-1.jpg

Frida Stahre

Projektledare

frida.stahre@spoon.se +46 73 596 67 41

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook