Home page link.
Svenska Engelska
inbound marketing, så lyckas man

Inbound marketing – så jobbar vi på Spoon

Att ha ett konstant och jämnt inflöde av leads är en bra strategi när man jobbar med marknadsföring. Att dessa leads inte kostar särskilt mycket är ännu bättre. Spoons strateg Hannah Sjöström förklarar här hur Spoon lyckats med inbound marketing.

Publicerad

17 april 2025

Istället för att lägga pengar på påträngande reklam som avbryter kunder, alltså outbound marketing, jobbar vi på Spoon mest med inbound marketing i vår egen marknadsföring. Precis som begreppet antyder handlar det om att locka kunderna till sig, snarare än att jaga efter dem. Väl utfört är inbound marketing inte bara kostnadseffektivt, det ger också ett värde för kunderna och är ett smart sätt att bygga långsiktiga relationer. 

Vad innefattar inbound marketing?

Man brukar prata om att inbound marketing och även lead generering är när kunden självmant söker upp dig, tex googlar och hamnar på din hemsida. Eller sajnar upp på ditt nyhetsbrev eller läser en av dina poster på LinkedIn, för att sen besöka din webbplats. När din målgrupp frivilligt tar del av dina videos, podcasts, webbinarier eller events, då har du börjat bygga en relation, och då har du lyckats med din inbound marketing. 

SEO är en självklar del av inbound

Sökmotoroptimering är en viktig del av inbound marketing och trots ett stort fokus på SEO de senaste åren är det fortfarande många företag som missar detta. När vi på Spoon gjorde om vår hemsida såg vi till att SEO-optimera ordentligt och i dag trillar det regelbundet in nya leads. Customer acquisition cost = i princip noll. Så vi har lyckats skapa en egen säljare av vår webbplats, som dessutom jobbar dygnet runt. 

Glöm inte att AI ger leads

Sökbeteenden ändras drastiskt just nu, i och med AI. Så om man tidigare googlade sig fram till en bra produkt eller tjänst kan det istället hända att man frågar AI vem eller vad som är bästa valet. Om din hemsida inte är populerad med kvalitativt innehåll kommer inte chatbotarna att hitta och föreslå just ditt företag. Jag är riktigt glad över det faktum att vi på Spoon får leads även via Chat-GPT. 

Innehåll som ger värde

Även om vi har skapat en lyckad SEO-strategi, så handlar det lika mycket om att innehållet ska ge användarna ett värde. Kvalitativt innehåll som svarar på målgruppens utmaningar, paketerat av våra experter och som är rätt i tiden, det är motorn i vårt inbound-arbete. Vi  gillar att dela kunskap. Oavsett om det hamnar på sajten, i ett fysiskt event eller delas på LinkedIn – vi vet att målgruppen tar till sig innehållet och att det genererar leads.  

Nyhetsbrev som folk läser

Det värdeskapande innehållet paketerar vi självklart också i nyhetsbrev. Det är en kostnadseffektiv inbound-kanal som fler borde utforska. Ett antal tusen personer har sajnat upp sig på vårt nyhetsbrev och öppningsgraden snittar på 50 %, vilket är över branschstandard. Och det bästa med nyhetsbrevet är att det också genererar leads och affärer för oss. 

 

OPTIMERA INBOUND MARKETING? Behöver ni hjälp med en inbound marketing strategi? Vill du veta om er webbplats är redo för AI? Vill ni bygga thought leadership på LinkedIn eller sätta en SEO-plan? Allt det – och mycket mer – kan vi hjälpa er med. 

Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Hanna-Sjostrom-BW-600x664-1.png

Hannah Sjöström

Client Director

hannah.sjostrom@spoon.se +46 73 033 68 09

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook