Sociala medier kampanj
Lägre budget och nya EU-regler för annonsering i sociala medier. Hur skulle vi då kunna upprepa TYAs succékampanj från i fjol? Jo, genom effektiv produktionsplanering, en ny kanalmix och genom att jobba med populära formattrender.
Branschorganisationen TYA ville få fler ungdomar sugna på att jobba inom transportbranschen. Hur skulle vi kunna undvika generiskt innehåll i sociala kanaler och rikta annonserna effektivt mot rätt mottagare?
Vi insåg (för länge sedan) att vi själva sällan kan prata trovärdigt med en väldigt ung målgrupp – åtminstone inte utan att först lyssna ordentligt. Om vi vill fånga unga människors uppmärksamhet och vinna deras förtroende är det därför ofta smartast att låta dem berätta själva.
Genom minutiös planering lyckades vi skapa en stor bank av autentiskt innehåll under några få inspelningsdagar på olika transportutbildningar. Vi skruvade på mediemixen: adderade Youtube och gjorde ett omtag på TikTok och Snapchat, med skräddarsydda annonser för respektive plattform. Och ökade resurser för optimering i distributionsfasen gav mycket goda resultat.
Totalt fick vårt innehåll – rörliga klipp – över 36 miljoner annonsvisningar, i kanalerna TikTok, Youtube Shorts och Snapchat, och vi nådde 1,8 miljoner individuella konton och åstadkom över 200 000 länkklick. Kampanjen pågick mellan oktober 2023 – juni 2024.
Annonsvisningar
0
Individuella konton nådda
0
Länkklick
0