Home page link.
Svenska Engelska

Analys & strategi

Definiera vägen till framgång så är (minst) halva jobbet gjort

Kontakta mig

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Helena-Freden-BW-600x664-1.png

Helena Kämpfe Fredén

Strategy Lead

helena.freden@spoon.se +46 76 526 48 45

Strategisk kommunikation

Strategi handlar om att hitta utmaningen som står i vägen för att nå målet, och sedan skapa rätt kommunikation som löser problemet. Vi på Spoon har blivit riktigt bra på att skapa tydliga strategier som är enkla att rulla ut i organisationen. Först då kan strategin göra skillnad för kommunikationsarbetet. Alla våra uppdrag är strategiskt förankrade och det innebär alltid ett bättre resultat – oavsett kanal och marknadsföring.

Strategi som ger nytta

Men vad är det för skillnad på oss och alla andra byråer som jobbar med strategisk kommunikation då? Vi tänker att det handlar om nyttan. Vi ser inget värde i att leverera tjocka strategidokument som samlar damm i en byrålåda för att ingen riktigt förstår hur de ska användas.

Strategier för kommunikation och marknadsföring

På Spoon arbetar vi strategiskt i alla led. Vi definierar syfte, målgrupper och tydliga mål innan vi tar fram kreativa idéer eller koncept. Det gör vi för att vi vet att en tydlig kommunikationsstrategi genererar ett tydligare värde för kunden.

Att säga rätt sak i rätt kanal till rätt målgrupp är A och O för att lyckas med kommunikation. Om man är osäker på vad rätt sak är – då behöver man en kommunikationsstrategi som mynnar ut i en kanalstrategi. Vi lägger stor vikt vid att förstå målgrupper och förstå hur och var vi ska kommunicera med dem.

Rådgivning och insiktsarbete

Många på Spoon har jobbat som journalister. Vi är vana vid att djupdyka i ett ämne för att verkligen förstå kundens utmaningar, möjligheter och förutsättningar. Med den sortens nyfikenhet sätter vi oss snabbt in i även komplexa organisationer, produkter och tjänster.

Vi tar med oss den kompetensen in i allt vi gör och är strategiska rådgivare i alla våra kundsamarbeten. Många av våra kunder är stora, globala bolag eller organisationer och vi har lång erfarenhet av att navigera i komplexa organisationer.

  • kommunikationsbyrå B2B och B2C, reklambyrå, strategisk byrå, webbyrå

Research, analys och omvärldsbevakning

Med hjälp av insiktsdriven strategi, alltså research, analys och omvärldsbevakning, tar våra planners och kommunikationsstrateger fram underlag kring människors attityder och beteenden som är relevanta för ditt varumärke och din bransch.

Vi vill generera faktiskt och tydligt värde. Och vi gör det genom att alltid hålla fokus på vår absoluta expertis: innehållsproduktion, storytelling och kampanjarbete. Den kompetensen bär vi med oss i det strategiska arbetet. Vi tar fram strategiska ramverk som är lätta för alla i organisationen att omsätta i riktigt vass kommunikation.

Innehållsstrategier, PR-strategier och varumärkesarbete

Våra strategiska leveranser kan också vara mer renodlade. Som till exempel målgruppsanalyser, innehållsstrategier, digitala strategier, PR-strategier, employer branding-strategier och varumärkesarbeten. För att nämna några.

Strateger och planners på Spoon arbetar över alla våra affärsområden och kan vara ett ankare i arbetet med innehållsstrategier, strategier för sociala medier eller komplexa kampanjstrategier. Som alltid med verklighetsbaserad marknadsföring är din målgrupp och dina affärsmål vår utgångspunkt.

Vad är er utmaning?

Kontakta oss för att prata mer om strategi och analys

Kontakta oss