Home page link.
Svenska Engelska

Nyhetsbrev - CRM

Optimering gav ny fart till Besökslivs nyhetsbrev

Besökslivs nyhetsbrev produceras av Spoon Agency

Nyhetsbrevet är en viktig trafikmotor för Besöksliv.se

Visitas nyhetssajt Besöksliv.se skickade ut nyhetsbrev till sina läsare 4 gånger i veckan, men lyckades ändå inte få så mycket engagemang. Efter att ha optimerat nyhetsbrevet är öppningsgraden nu uppe i 50%.

Utmaning

Spoon hjälper branschorganisationen Visita med Besöksliv.se, en nyhetssajt för besöksnäringen. En av distributionskanalerna är nyhetsbrevet som skickades ut 4 gånger i veckan och hade en öppningsgrad på ca 20%.

Visita och Spooons redaktion önskade sig mer engagemang, man ville stärka relationen med prenumeranterna och ville samtidigt öka trafiken till sajten via nyhetsbrevet. 

Insikt

Vi visste sedan tidigare att om nyhetsbrev kommer för ofta, kan man trötta ut mottagaren, även om man har sajnat upp sig frivilligt och vill ta emot nyheter. Vår rekommendation var att dra ned på frekvensen.

Vi insåg också att vi praktiskt taget gav bort hela nyheten direkt i nyhetsbrevets ämnesrad, och i puffarna inne i nyhetsbrevet. Det betydde att en del kanske inte tyckte att det fanns någon anledning att öppna brevet eller att klicka sig igenom nyhetsbrevet in till sajten. Att skriva rubriker är en redaktionell konst! 

Lösning

Först drog vi ned på antalet nyhetsbrev från 4 till 2 per vecka. Det innebar att vi hade mer roligt innehåll att fördela på de två dagarna. Sen arbetade vi fram ett nytt sätt att skriva ämnesrubriker till nyhetsbreven. Vi vill undvika click bait, men vill ändå locka till läsning.

Inne i nyhetsbrevet ändrade vi sättet vi sammanfattade nyheterna i de olika puffarna. Dessutom piffade vi till designen på nyhetsbrevet för att göra det mer lockande, och samtidigt stärka det som en egen kanal. 

Resultat

Efter bara ett par veckor dubblerade vi öppningsgraden från 20% till 40%. I dag är dessutom flera nyhetsbrev i månaden uppe i över 50% öppningsgrad. När det gäller CTR (click through rate), alltså hur många som faktiskt klickar sig igenom till sajten, så ökade vi den från ca 2% till ca 10%. 

Vi hör också från Visita att nyhetsbrevet är en given och uppskattad kanal i deras mix, och från Visitas medlemmar nås vi också av fin respons på nyhetsbrevet.

“Spoon förstod direkt vad problemet med nyhetsbrevet var och tog fram en snabb och smidig lösning. Det finns alltid massor att skruva på, så därför uppskattar man när teamet på Spoon kan se förbättringspotential och också genomföra optimeringar. Nyhetsbrevet är ett viktigt sätt för oss att kommunicera med våra medlemmar, därför är det glädjande att det funkar.”

– Carl Johan Swanson, kommunikationschef på Visita

Vill du också optimera ditt nyhetsbrev? Kontakta mig!

https://spoon.se/wp-content/uploads/2023/06/Spoon-Hanna-Sjostrom-BW-600x664-1.png

Hannah Sjöström

Client Director

hannah.sjostrom@spoon.se +46 73 033 68 09

Dela på sociala medier

LinkedIn Facebook